O projekcie
Opis projektu:
Fundamentem definiującym uczelnię publiczną są jej pracownicy, stanowiący nieoceniony kapitał ludzki wpływający na wiele aspektów, m.in. na wartość przyszłych pokoleń, poprawę jakości życia czy wzrost ekonomiczny kraju. Integralny i trwały rozwój uczelni przekładający się na rozwój państwa, możliwy jest poprzez ciągłe i stałe podnoszenie kompetencje kadry dydaktycznej jako odpowiedź na zmiany zachodzące w turbulentnym otoczeniu zew. oraz mające miejsce wew. organizacji. Przeprowadzona analiza potrzeb wykazała, że pracownicy dydaktyczni są chętni do podnoszenia swoich kompetencji oraz mają potrzebę ciągłego rozwoju wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy w kierunku profesjonalizacji.
Cel projektu:
Celem projektu jest udoskonalenie w ciągu 2 lat jakości kształcenia w Politechnice Śląskiej poprzez podniesienie kompetencji i/lub kwalifikacji pracowników i doktorantów prowadzących dydaktykę w Uczelni.
Konieczność wzbogacania kwalifikacji i kompetencji kadry wynika ze stale postępujących zmian, ewolucji wiedzy i konieczności adekwatnego reagowania na m.in. zmiany klimatyczne, kurczące się zasoby Planety, rozwój społeczny tudzież gospodarczy, który przekłada się na ekspansywny postęp sektorów tzw. wysokich szans (IT, energetyki). Jako odpowiedź na zachodzące zmiany, Politechnika Śląska w ostatnich latach wprowadziła nowe lub zmodyfikowała istniejące kierunki studiów, co również powoduje, że pracownicy dydaktyczni stanęli przed nowymi wyzwaniami związanymi z kształceniem studentów oraz koniecznością uzupełnienia powstałej luki kompetencyjnej.
Zakres projektu
Projekt obejmuje realizację 3 zadań:
Zad. 1 Szkolenia i kursy w czterech zdefiniowanych obszarach.
W ramach projektu zakłada się uczestnictwo każdego uczestnika w 3 obligatoryjnych szkoleniach odnoszących się do podniesienia kompetencji:
a) dydaktycznych
b) cyfrowych
c) na rzecz zielonej transformacji
Czas trwania każdego z powyższych szkoleń wynosi ok. 15 h. Szkolenia mogą być prowadzone przez Pracownika Wydziału (dodatek zadaniowy) lub przez osobę zaproszoną z innego Wydziału Politechniki Śląskiej. Każdy z zainteresowanych uczestników, który ukończy trzy wymienione szkolenia, może wziąć udział w procesie rekrutacji na dostępne w projekcie pozostałe formy wsparcia w ramach zadania 2 i 3.
Zad. 2 Studia podyplomowe w tym MBA, dedykowane wysoko specjalistycznemu podniesieniu kwalifikacji i kompetencji pracowników.
Działania będą obejmować podniesienie kompetencji i kwalifikacji poprzez udział w:
- zewnętrznych studiach podyplomowych [warunek kluczowy: zdobyte na studiach kwalifikacje i kompetencje zostaną̨ wykorzystane w ramach aktualnej lub przyszłej aktywności dydaktycznej lub dydaktyczno-naukowej]. Studia należy rozpocząć z początkiem października 2024 i ukończyć do 1 stycznia 2026. Obowiązuje limit miejsc.
- szkoleniach merytorycznych zewnętrznych z możliwą certyfikacją, wybór szkolenia wg potrzeb uczestnika, w tym udział w szkoleniach ogólnodostępnych na rynku (protokół rozeznania cenowego, 3 oferty). Czas trwania szkolenia do 30 h. Warunek kluczowy: zdobyte na szkoleniu kompetencje zostaną̨ wykorzystane w ramach aktualnej lub przyszłej aktywności dydaktycznej. Z projektu można pokryć szkolenie o wartości ok. 2800 zł na osobę.
Zad. 3 Krajowe i zagraniczne staże oraz wizyty studyjne.
Zadanie przewiduje zorganizowane staży i wizyt studyjnych (30 krajowych i 20 zagranicznych), trwających średnio 14 dni. Warunek kluczowy: zdobyte na stażu/wizycie studyjnej kompetencje zostaną̨ wykorzystane w ramach aktualnej lub przyszłej aktywności dydaktycznej. Z projektu sfinansowany zostanie transport na staż (kilometrówka lub samolot dla stażu zagranicznego), dieta oraz nocleg (ryczałt wg Zarządzenia 151/2022). Obowiązuje limit miejsc.
Uczestnicy projektu:
- Pracownicy: 200 pracowników PŚ, zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych lub badawczo-dydaktycznych, prowadzących zajęcia dydaktyczne ze studentami, którzy są̨ zainteresowani wzbogaceniem swoich kompetencji i/lub kwalifikacji w ramach zdefiniowanych zadań́, w tym kompetencji dydaktycznych, cyfrowych oraz związanych z zieloną transformacją.
- Doktoranci: 30 doktorantów, uczestniczących w kształceniu we Wspólnej Szkole Doktorów, od co najmniej 2-go semestru: K i M od 24 roku życia (brak górnej granicy wieku), posiadających tytuł zawodowy mgr inż., mgr lub równorzędny; prowadzących zajęcia dydaktyczne z chwilą ubiegania się̨ o wsparcie i zainteresowanych wzbogaceniem kompetencji i/lub kwalifikacji: dydaktycznych, cyfrowych oraz związanych z zieloną transformacją, w ramach zdefiniowanych zadań.
Rezultatem planowanych działań będzie podniesienie kompetencji lub kwalifikacji u:
-200 osób z kadry akademickiej
-30 doktorantów
Całkowity koszt projektu wynosi: 2 036 910,00 zł.
Wartość dofinansowania: 1 974 910,00 zł.
w tym dofinansowanie ze środków UE: 1 680 858,13 zł
WAŻNE !
Podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON” można zgłaszać do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej Sygnały za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje).