Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych: 2 036 910,00 zł
Wartość dofinansowania: 1 974 910,00 zł
w tym wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 1 680 858,13 zł
Termin realizacji: 01.02.2024 – 31.01.2026
Celem projektu jest udoskonalenie w ciągu 2 lat jakości kształcenia w Politechnice Śląskiej poprzez podniesienie kompetencji i/lub kwalifikacji pracowników i doktorantów prowadzących dydaktykę w Uczelni. Do zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego niezbędne jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne kadry zaangażowanej w prowadzenie dydaktyki, realizującej zajęcia ze studentami, w tym również doktorantów. Konieczność wzbogacania kwalifikacji i kompetencji kadry wynika ze stale postępujących zmian, ewolucji wiedzy i konieczności adekwatnego reagowania na m.in. zmiany klimatyczne, kurczące się zasoby Planety, rozwój społeczny tudzież gospodarczy, który przekłada się na ekspansywny postęp sektorów tzw. wysokich szans (IT, energetyki). Adekwatnie wyposażona w kompetencje kadra powinna dysponować najnowszą wiedzą i praktycznymi umiejętnościami, jak również odpowiednimi kwalifikacjami, które przełożą się na jakość kształcenia studentów, a tym samym rozwój gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji, a finalnie na wzrost świadomości społecznej. Jako odpowiedź na zachodzące zmiany, Politechnika Śląska w ostatnich latach wprowadziła nowe lub zmodyfikowała istniejące kierunki studiów, co również powoduje, że pracownicy dydaktyczni stanęli przed nowymi wyzwaniami związanymi z kształceniem studentów oraz koniecznością uzupełnienia powstałej luki kompetencyjnej. Podkreślić należy, że na dwóch wydziałach PŚ, do września 2023, realizowany jest również pilotażowy projekt Doskonałość dydaktyczna. Zaimplementowane zostaną zatem wnioski i efekty z jego realizacji, m. in. w obszarach takich jak: procedury diagnozowania potrzeb kadry dydaktycznej w zakresie oczekiwań oraz barier w doskonaleniu procesu kształcenia, procedury oceny jakości procesu dydaktycznego, a także kompetencji pracowników prowadzących określone zajęcia dydaktyczne. Grupę Docelową stanowić będą pracownicy zatrudnieni w Politechnice Śląskiej na stanowiskach dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych oraz doktoranci kształcący się we Wspólnej Szkole Doktorów PŚ, prowadzący zajęcia ze studentami, łącznie 230os.
Celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji oraz kompetencji w Grupie Docelowej w ramach obszaru dydaktycznego (w tym wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych oraz metodyki kształcenia), cyfrowego, na rzecz zielonej transformacji. Powyższy zakres projektu będzie realizowany w ramach zdefiniowanej Grupy Docelowej poprzez trzy powiązane ze sobą i spójne zadania, które zostały zidentyfikowane na podstawie przeprowadzonej w VI 2023 analizy potrzeb i wpisują się w przyjętą Strategię Rozwoju Politechniki Śląskiej na lata 2021-2026. Planuje się realizację trzech zadań:
Zad.1 Szkolenia i kursy dla kadry dydaktycznej i doktorantów PŚ w czterech zdefiniowanych obszarach. Zadanie obejmuje także 3 dni intensywnych szkoleń realizowanych w ramach innowacyjnej Summer School na rzecz zielonej i cyfrowej transformacji, prowadzonej w oparciu o metody aktywizujące.
Zad.2 Studia podyplomowe dla kadry dydaktycznej PŚ dedykowane wysoko specjalistycznemu podniesieniu kwalifikacji i kompetencji pracowników.
Zad.3 Krajowe i zagraniczne staże oraz wizyty studyjne dla kadry dydaktycznej PŚ.
Osiągnięcie celu głównego poprzez realizację powyższych zadań stworzy warunki do trwałego rozwoju Politechniki Śląskiej jako:
- uczelni inwestującej w doskonałość kształcenia, która dostosowuje się do dynamicznie postępującego rozwoju gospodarki, technologii i społeczeństwa, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości nauczania;
- instytucji inwestującej w kapitał ludzki, podnoszącej kompetencje i kwalifikacje pracowników, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.
Powyższe przyczyni się do osiągnięcia przyjętych na lata 2021-2026 celów strategicznych Politechniki Śląskiej, dotyczących wspierania indywidualnego rozwoju zawodowego pracowników i doktorantów oraz zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. Rezultat projektu w postaci nabytych przez uczestników projektu kwalifikacji i kompetencji zostanie wykorzystany bezpośrednio w aktualnej lub przyszłej aktywności dydaktycznej lub dydaktyczno–naukowej.
Informacja o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności
Informacje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub
Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zadania projektu
Szkolenia i kursy dla kadry dydaktycznej i doktorantów PŚ
Studia podyplomowe dla kadry dydaktycznej PŚ
Krajowe i zagraniczne staże oraz wizyty studyjne dla kadry dydaktycznej PŚ