A A+ A++
photo
Autor: System Publikacja: 19.05.2020

CORNELIA – system zbierania ankiet dotyczących zaburzeń poznawczych powiązanych z COVID-19

Naukowcy Politechniki Śląskiej opracowali platformę CORNELIA (ang. Coronavirus Neurological Impairment), umożliwiającą e-mailowe zaproszenie wybranych przez lekarzy osób do udziału w anonimowej ankiecie, dotyczącej ogólnego stanu zdrowia pacjentów z COVID-19 i występowania u nich objawów neurologicznych.
 
Internetowy system zbierania ankiet dotyczących zaburzeń poznawczych u osób z podejrzeniem zarażenia wirusem SARS-CoV-2 został stworzony przez zespół naukowców Katedry Inżynierii i Analizy Eksploracyjnej Danych na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki: Justynę Mikę, Annę Papież, Marcina Pochrzęsta, Joannę Tobiasz oraz Joannę Żyłę, a także developerów z firmy Boldare: Urszulę Augustyniak, Krzysztofa Miczkowskiego, Macieja Papieża, Mateusza Rośka. Prace nad projektem zainicjowała prof. Joanna Polańska, Dziekan Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki.
 
– CORNELIA – Coronavirus Neurological Impairment – ma wspierać osoby diagnozowane jako chore na COVID-19, u których pojawiają się zmiany neurologiczne. W niektórych przypadkach obserwuje się zmiany dotyczące regionu mózgu wiążące się z chorobą, a także chwilowe zaburzenia dotyczące lęku, kojarzenia, dlatego poproszono nas o stworzenie aplikacji analizującej je – wyjaśnia prof. Joanna Polańska.
 
Platforma CORNELIA umożliwia wzięcie udziału wybranych przez lekarza osób w anonimowej ankiecie, w której znajdują się pytania dotyczące ogólnego stanu zdrowia pacjentów i występowania u nich objawów neurologicznych. W części drugiej kwestionariusza została zaimplementowana seria testów psychometrycznych. Ankietyzacja już się rozpoczęła, a pierwsze uzupełnione formularze są zapisywane w bazie danych systemu. Dane pozyskane w trzech turach ankiet zostaną przeanalizowane przez zespół Katedry Inżynierii i Analizy Eksploracyjnej Danych.
 
Celem projektu jest zweryfikowanie za pomocą metod statystycznych i uczenia maszynowego hipotezy o nasilonym występowaniu zaburzeń neurologicznych i poznawczych w trakcie trwania choroby COVID-19 oraz ocena skali powikłań neurologicznych po jej wyleczeniu.
 
System CORNELIA powstał z wykorzystaniem technologii C#, .NET Core, PHP, JavaScript, PostgreSQL. Poza wspomnianymi już funkcjonalnościami, czyli e-ankietami oraz w pełni zautomatyzowanym procesem wysyłania zaproszeń, platforma umożliwia zdalny dostęp użytkowników z grupy lekarzy oraz analityków danych do repozytorium.
 
Projekt CORNELIA został utworzony we współpracy ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym, reprezentowanym przez prof. Jerzego Jaroszewicza, ordynatora Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego i Hepatologii Szpitala Specjalistycznego nr 1 w Bytomiu, oraz prof. Monikę Adamczyk-Sowę, kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Wydziału Nauk Medycznych w Zabrzu.
CORNELIA jest kolejnym projektem, przygotowanym przez naukowców Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, który wspiera personel medyczny w diagnozowaniu wirusa SARS-CoV-2. Wcześniejsze prace obejmowały utworzenie internetowego serwisu wspierania diagnostyki obrazowej COVID-19 (CIRCA).
 
Działania naukowców Politechniki Śląskiej mają na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. W ramach walki z COVID-19 i akcji #PŚpomagamy powstały m.in. projekty: bramy odkażającej, systemu przesiewowego mierzenia temperatury z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, masek i przyłbic ochronnych dla personelu medycznego, komora sterylizacyjna, automatyczny resuscytator oraz urządzenia sprawdzające skuteczność maseczek ochronnych.
 
Zainteresowanych współpracą z Politechniką Śląską zapraszamy do udziału w akcji #Politechnikaprzeciwepidemii.
Udostępnij:fbtwitter

Aktualności

Pokaż wszystkie
photo

Montaż i edycja wideo – szkolenie z ekspertami TVS dla kadry Politechniki Śląskiej.

Joanna Marek
2025-06-04 09:03:18
2025-06-13 11:06:45
04.06.2025
photo

Szkolenie „Microsoft Teams w dydaktyce i współpracy”

Joanna Marek
2025-05-17 12:00:00
2025-06-13 11:05:24
17.05.2025
photo

Szkolenie „Game-based learning w dydaktyce akademickiej – budowanie cyfrowych podręczników jako światów Minecraft Education”

Joanna Marek
2025-05-10 11:56:00
2025-06-03 12:25:30
10.05.2025
photo

Szkolenie „Zaprojektujmy razem kurs asynchroniczny, w którym chce się uczestniczyć”

Joanna Marek
2025-04-16 11:51:00
2025-06-13 11:00:21
16.04.2025
1 z 6

Więcej aktualności

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie