A A+ A++
photo
Autor: System Publikacja: 02.07.2020

Studenci Politechniki Śląskiej opracowali projekty betonowych dekoracji

Zakończyła się piąta edycja projektu CLIL (Content and Language Integrated Learning) z udziałem studentów II roku Wydziału Budownictwa we współpracy ze Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej. W ramach przedsięwzięcia studenci realizują projekty wykonane z betonu.

Projekt CLIL – Content and Language Integrated Learning – to metoda zintegrowanego nauczania przedmiotu oraz języka obcego. Zakłada połączenie wiedzy fachowej, związanej z przedmiotem nauczania, oraz umiejętności i kompetencji językowych, kształconych na lektoracie. Metoda ta jest rozpowszechniona na uczelniach europejskich i polecana do stosowania w szkolnictwie wyższym przez Komisję Europejską. Na Politechnice Śląskiej koordynatorami językowymi projektu są mgr Iwona Seta-Dąbrowska oraz mgr Janusz Sroka ze Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej, natomiast funkcję koordynatora merytorycznego pełni dr inż. Małgorzata Gołaszewska z Wydziału Budownictwa.

Content and Language Integrated Learning rozpoczął się na Politechnice Śląskiej w roku akademickim 2015/2016. W tegorocznej edycji wzięło udział 40 studentów Wydziału Budownictwa, którzy opracowali projekty form dekoracyjno-użytkowych. Wśród nich pojawiły się donice, lampy, hantle, a nawet biżuteria czy też ramki na obraz, które zostaną wykonane z kolorowego betonu. W tym roku, ze względu na brak możliwości pracy w laboratorium, projekty zostaną wykonane w innym terminie.

Po raz pierwszy, oprócz grupy zaawansowanej (poziom angielskiego: C1), uczestniczyła również grupa średniozaawansowana (poziom angielskiego: B2). We wcześniejszych latach w CLIL włączały się wydziały: Architektury, Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Elektryczny i Mechaniczny Technologiczny. Ponadto projekt był realizowany nie tylko w języku angielskim, ale także w języku niemieckim.

– Projekt CLIL umożliwia rozwijanie bardzo praktycznych umiejętności językowych ściśle związanych z danym kierunkiem studiów. Studenci uczestniczący w projekcie mają szanse na poszerzanie wiedzy oraz fachowego słownictwa, w tym wypadku związanego głównie z betonem i procesami budowlanymi. Rozwijają także umiejętności miękkie, takie jak praca w zespole, komunikatywność, kreatywność – mówi mgr Iwona Seta-Dąbrowska. – Ważna jest także przedsiębiorczość, którą muszą się wykazać studenci próbujący nawiązać współpracę z firmami budowlanymi, wspomagającymi zadania projektowe – dodaje.

Przedsięwzięcie jest podzielone na dziewięć etapów. Zaplanowane w nich zadania to m.in. zebranie materiałów źródłowych, organizacja poszczególnych etapów i wyznaczenie terminów ich zakończenia, realizacja projektu, dobór materiałów, podział pracy oraz prowadzenie dokumentacji. Ostatni etap zakłada przedstawienie produktu końcowego w formie prezentacji w języku obcym.

– Wydział Budownictwa prowadzi współpracę ze Studium Języków Obcych w ramach projektu CLIL piąty rok z rzędu. Dla studentów to świetna okazja do uzupełnienia wiadomości o technologii betonu poprzez praktyczne wykorzystanie nabytej wiedzy – mówi dr inż. Małgorzata Gołaszewska. – Pod naszym czujnym okiem studenci samodzielnie planują, projektują i wykonują elementy betonowe w laboratorium Wydziału Budownictwa, dzięki czemu mogą zmierzyć się z realnymi problemami technologii betonu i prefabrykacji. W tym roku niestety nie udało przeprowadzić się części laboratoryjnej, ale liczymy na dalszą współpracę w przyszłym roku akademickim.

Działania są prowadzone przez jeden lub dwa semestry, z czego pierwszy jest poświęcony poszerzaniu wiedzy teoretycznej koniecznej do sprawnego wykonania projektu w drugim semestrze.

Korzyści płynące z udziału w CLIL – zdobywanie merytorycznej wiedzy oraz umiejętności z języka obcego – sprawiają, że z roku na rok zwiększa się liczba chętnych na udział w projekcie. Ponadto uczestnicy otrzymują możliwość nawiązania współpracy z przemysłem i otoczeniem społeczno-gospodarczym, rozwijając praktyczne kompetencje, przydatne na rynku pracy.

Udostępnij:fbtwitter

Aktualności

Pokaż wszystkie
photo

Informacja w Biuletynie PŚ

Joanna Marek
2024-02-29 17:49:00
2024-03-05 07:54:31
29.02.2024
photo

2 miliony złotych na rozwój kadry dydaktycznej PŚ

Joanna Marek
2024-02-29 17:47:00
2024-03-04 10:56:03
29.02.2024
photo

Kadra dydaktyczna rozwinie skrzydła

Joanna Marek
2024-02-28 17:44:00
2024-03-05 07:57:03
28.02.2024
1 z 1

Więcej aktualności

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie