A A+ A++
photo
Autor: System Publikacja: 31.07.2020

Na Wydziale Architektury rozpoczęto badania nad ergonomią

W ramach projektu badawczego „Ergonomia na stanowisku pracy biurowej” na Wydziale Architektury rozpoczęto badania nad adaptacją wyposażenia biurowego na potrzeby jego użytkowników. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa pracy w warunkach administracyjnych. Pierwszy etap przeprowadzono pod kierunkiem ergonomisty Macieja Żłobińskiego, Prezesa Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego.

Ergonomia to „nauka o pracy”, a więc dziedzina, której przeznaczeniem jest zapewnienie właściwych warunków podczas pracy, aby zminimalizować zagrożenie zdrowotne pracownika.

Badania będą prowadzone z wykorzystaniem specjalnych, ergonomicznych foteli. Projekt zainicjował Dziekan Wydziału Architektury prof. Klaudiusz Fross. – Cieszę się, że zrobiliśmy krok w kierunku poprawy świadomości w zakresie ergonomii i jakości stanowisk ciągłej pracy biurowej na Wydziale. Jak podaje literatura, jedynie ok. 5% tego typu stanowisk jest ergonomiczne. To znacząco za mało. W związku z tym faktem widzę wielką rolę naszych badań naukowych oraz dydaktyki w tym zakresie – powiedział prof. K. Fross.

W nadchodzącym roku akademickim 2020/2021 planowane są wykłady Macieja Żłobińskiego, Prezesa Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego. Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z filmem, na którym Prezes M. Żłobiński przedstawia zasady bezpiecznej dla kręgosłupa pracy przy biurku.

Fotele biurowe, których użytkowanie będzie badane w ramach projektu, posiadają zaawansowane możliwości adaptacji na potrzeby siedzącego. Obejmują one: trzykierunkową regulację podłokietnika oraz dwukierunkową regulację wysokości siedziska, wysokości oparcia oraz wysunięcia siedziska. Ponadto oparcie „podąża” za plecami siedzącego i siła oporu, jaki stawia po wychyleniu, może być regulowana, a sam kąt wychylenia blokowany. W części lędźwiowej oparcie zostało wysklepione, a samo siedzisko należy do „pływających”, dzięki czemu dopasowuje się do osoby siedzącej.

– Poza ergonomicznym wyposażeniem istotne są jeszcze: utrzymanie prawidłowej pozycji ciała, zmiana niewłaściwych przyzwyczajeń oraz stałe pilnowanie jakości w najbliższym środowisku pracy, a także sygnalizowanie pojawiających się problemów przełożonym – podkreśla prof. K. Fross.
Udostępnij:fbtwitter

Aktualności

Pokaż wszystkie
photo

Informacja w Biuletynie PŚ

Joanna Marek
2024-02-29 17:49:00
2024-03-05 07:54:31
29.02.2024
photo

2 miliony złotych na rozwój kadry dydaktycznej PŚ

Joanna Marek
2024-02-29 17:47:00
2024-03-04 10:56:03
29.02.2024
photo

Kadra dydaktyczna rozwinie skrzydła

Joanna Marek
2024-02-28 17:44:00
2024-03-05 07:57:03
28.02.2024
1 z 1

Więcej aktualności

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie