
Zasady finansowania wyjazdów:
W ramach projektu możliwe jest dofinansowanie mobilności krótkoterminowej, której czas trwania zakłada się na 4-5 + 2 (do 4-5 dni pobytowych + 2 dni dojazdowe).
- Wymiana - do 4 dni - w formie rozliczenia kosztów rzeczywistych mogą być finansowane:
- aktywny udział w konferencji za granicą,
- pozyskanie materiałów do pracy doktorskiej, artykułu naukowego,
- wykonanie pomiarów z wykorzystaniem unikatowej aparatury, testowanie aparatury badawczej, unikalnego instrumentarium artystycznego,
- wykonanie kwerend archiwalnych lub bibliotecznych,
- prowadzenie zajęć dydaktycznych,
- udział w przygotowaniu międzynarodowego wniosku grantowego,
- i inne, zgodne z celem Projektu.
BRAK MOŻLIWOŚCI POKRYCIA KOSZTÓW OPŁATY KONFERENCYJNEJ.
Koszty rozliczane są na podstawie delegacji zgodnie z zarządzeniem nr 151/2022 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 12 października 2022 r. w sprawie wyjazdów zagranicznych pracowników, doktorantów i studentów oraz osób niebędących pracownikami Politechniki Śląskiej, wraz z późniejszym zarządzeniem zmieniającym nr 188/2023 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 17 października 2023 r.
Informacje na temat zakupu biletów lotniczych -> link
Warunkiem rozliczenia tej formy wyjazdu jest finansowe rozliczenie delegacji oraz dostarczenie do biura projektu Mobility Confirmation podpisanego przez przedstawiciela instytucji goszczącej.
- Szkolenia - do 5 dni - finansowane w formie ryczałtu na koszty dojazdu i utrzymania
Zryczałtowana kwota dofinansowania (D) obliczana jest następująco:
D = (LP+2) * (KUZ+S) + RP
gdzie:
- LP – Liczba dni pobytu u partnera
- KUZ – Ryczałt na koszty utrzymania i zakwaterowania (według Tab.1.)
- S – Stypendium dla Uczestników Projektu wg Tab.3.
- RP – Ryczałt na koszty podróży wg Tab.2.
Warunkiem rozliczenia tej formy wyjazdu jest dostarczenie do biura projektu skanu certyfikatu/potwierdzenia wystawionego przez organizatora formy kształcenia.
Tab. 1. Ryczałt na koszty utrzymania i zakwaterowania (KUZ)
Kraj partnera | Stawka dzienna w PLN |
---|---|
Rumunia | 300 |
Austria, Belgia, Francja, Grecja, Niemcy, Hiszpania | 400 |
Tab.2. Ryczałt na koszty podróży w obie strony w przypadku mobilności z Polski lub do Polski (RP)
Kraj partnera | Stawka w PLN |
---|---|
Austria, Niemcy, Rumunia | 1500 |
Belgia, Francja, Grecja | 2000 |
Hiszpania | 3000 |
Tab.3. Stypendia dla Uczestników Projektu (S)
Kategoria osób uprawnionych | Stawka dzienna w PLN |
Student/Studentka | 75 |
Pracownicy / Doktoranci | 125 |
Osoba posiadająca co najmniej stopień doktora (albo równorzędny stopień uzyskany za granicą) | 250 |
Przykład obliczania stawki:
Zakładając, że student wyjeżdża na 4 dni do Hiszpanii
D = (LP+2) * (KUZ+S) + RP
D = (4+2) * (400+75) + 3000 = 6*475 +3000 = 5850 zł
DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE WYDATKI, WARUNKUJĄCE UZNANIE WYDATKU ZA KWALIFIKOWALNY (WYDATKI NA PODRÓŻE I UTRZYMANIE W ZRYCZAŁTOWANEJ WYSOKOŚCI):
- Wymagane dokumenty:
- dokument rozliczający wyjazd (z podsumowaniem zastosowanych stawek),
- dokument księgowy, na podstawie którego dokonano wypłaty środków,
- potwierdzenie wypłaty środków na rzecz Uczestnika/Uczestniczki mobilności przez Beneficjenta,
- dekrety księgowe potwierdzające ujęcie w ewidencji finansowo – księgowej.
2. Dodatkowe dokumenty, o które może wnioskować Agencja:
- dokumenty potwierdzające udział Uczestnika/Uczestniczki w mobilności (np. opinia ośrodka, certyfikat).
Co do zasady niekwalifikowalne są wydatki związane z:
1) zakupem biletów lotniczych w pierwszej klasie lub klasie business (dotyczy każdej podróży samolotem);
2) zakupem biletów kolejowych w pierwszej klasie, z wyłączeniem sytuacji, gdy nie są dostępne bilety w klasie drugiej – po stronie Beneficjenta leży obowiązek przedstawienia dowodów braku dostępności biletów w klasie drugiej pod rygorem uznania wydatków za niekwalifikowalne;
3) zakupem biletów lotniczych oraz opłatami lotniskowymi przy podróży krajowej, gdy Beneficjent nie wykazał, że przelot był najbardziej racjonalnym i ekonomicznym rozwiązaniem;
4) dietami w pełnej wysokości w przypadkach, gdy osobie odbywającej podróż zapewniono częściowo lub całościowo wyżywienie;
5) ryczałtem na nocleg w przypadkach, gdy osobie odbywającej podróż zapewniono nocleg.
ZASADY DOTYCZĄCE PRACOWNIKÓW BENEFICJENTA
- Podróże są realizowane i rozliczane w oparciu o wewnętrzne regulacje Beneficjenta, z zastrzeżeniem, że wydatki będą kwalifikowalne maksymalnie do wysokości limitów określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
- Beneficjent planując podróż musi bazować na najbardziej ekonomicznym i racjonalnym środku transportu publicznego.
- Na Beneficjencie leży obowiązek udowodnienia, że wybrany środek transportu publicznego był najbardziej ekonomiczny i racjonalny.
- Przeloty samolotem co do zasady są dopuszczalne tylko w przypadku podróży zagranicznych.
- W należycie uzasadnionych sytuacjach możliwy jest przelot w podróży krajowej, gdy był on najbardziej ekonomicznym i racjonalnym rozwiązaniem. W przypadku odbycia przelotu na trasie krajowej Beneficjent musi wykazać w raporcie, że przelot spełnił wyżej wymieniony warunek.
- W przypadku podróży samochodem prywatnym po stronie Beneficjenta leży udowodnienie, że był to najbardziej ekonomiczny i racjonalny środek transportu.
- Możliwa jest podróż samochodem służbowym na zasadach używania samochodów służbowych w instytucji Beneficjenta (w tym: zakup paliwa w przypadku podróży samochodem służbowym na zasadach używania samochodów służbowych w instytucji Beneficjenta) – z zastrzeżeniem, że po stronie Beneficjenta leży udowodnienie, że taka forma podróży była najbardziej ekonomiczna i racjonalna.
- Użycie taksówki dla celów Projektu jest co do zasady kosztem niekwalifikowanym, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków, gdy na danej trasie nie ma możliwości przejazdu transportem publicznym oraz w przypadku, gdy jest to dopuszczalne w instytucji Beneficjenta w ramach wewnętrznych regulacji dotyczących podróży służbowych.
- Wystąpienie uzasadnionych przesłanek, o których mowa powyżej powinno zostać poparte przez Beneficjenta dowodami źródłowymi umożliwiającymi niezależną weryfikację przez Agencję faktu zaistnienia tychże przesłanek. Brak takich dowodów skutkować będzie uznaniem wydatków za niekwalifikowalne.