A A+ A++

Nieuchronnie, wielkimi krokami zbliża się sesja... Ale po niej nowy semestr i nowe perspektywy! Jeśli jeszcze nie jesteście pewni, czy warto dołączyć do SKNCh, a zwłaszcza do sekcji badawczej, to zapraszamy do przeczytania dwóch historii - Igi oraz Michała. Spojler: warto dołączyć do nas! 

Jak zaczęła się Twoja praca? 

Iga: Rozpoczęłam pracę w Kole pod koniec pierwszego semestru, czyli jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku studiów. Zaciekawił mnie temat pracy, więc poszłam porozmawiać o nim z Prowadzącym. Rozmowa utwierdziła mnie w moim zainteresowaniu, a  Prowadzący zrobił wrażenie osoby, która dużo mnie nauczy, jeżeli tylko zaangażuję się w powierzoną mi pracę. 

Od samego początku praca bardzo mi się podobała, wymagała dużej samodzielności, ale jednocześnie, gdy potrzebowałam pomocy lub pewne zagadnienia nie były dla mnie do końca zrozumiałe, to nie pozostawałam z tym sama. Po przeprowadzeniu kilku pierwszych syntez, została przeprowadzona analiza składu otrzymanych próbek. W tym celu musiałam zapoznać się z technikami spektroskopii mas (ESI MS), spektroskopii w podczerwieni (ATR IR) i spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR). W liceum uczyliśmy się trochę o analizach spektralnych, ćwiczyliśmy na prostych przykładach analizę widm masowych, IR i NMR. Wtedy myślałam, że dużo czasu jeszcze minie, zanim będę w ten sposób analizować coś, co sama zrobiłam. Ku mojemu zaskoczeniu niecały rok później dane mi było siedzenie zgarbioną przed własnymi widmami i arkuszem Excel, licząc wskaźniki z przeprowadzonych syntez w ocenie swoich własnych produktów. To było dla mnie bardzo ekscytujące. Za to czymś, o czym wcześniej nic nie wiedziałam, była elektrodializa, którą próbuję wykorzystywać swoich badaniach nietypowo, zamiast odsalać, to reaktywnie do syntezy związków organicznych. Owocem mojej pracy jest współautorstwo w artykule naukowym, w czasopiśmie Desalination oraz trzy zgłoszenia patentowe. Miałam też możliwość zaprezentować wyniki swoich badań podczas sesji posterowej na I Konferencji Kół Naukowych Politechniki Śląskiej 

Obecnie coraz mocniej angażuję się w badania nad możliwością zastosowania elektrodializy, w tym elektrodializy z membraną bipolarną, w syntezie związków organicznych i żywic epoksydowych. Oprócz doskonalenia się w syntezie i elektrodializie, w następnym semestrze dodatkowo planuję przeprowadzić ocenę moich produktów pod względem cytotoksyczności i fitotoksyczności. Badania te ukierunkują moje dalsze prace badawcze w stronę możliwości przyszłego zastosowania otrzymywanych produktów. 

Michał: Jestem na 3. roku studiów. Pracę rozpocząłem na pierwszym semestrze. Zainteresował mnie opisany na stronie temat pracy badawczej oraz prowadzący, z którym miałem wcześniej laboratoria i wydał mi się człowiekiem, który może mnie sporo nauczyć i pomóc mi się rozwinąć.  

Przy pierwszych eksperymentach, czułem trochę natłok nowych rzeczy, ponieważ z prostych miareczkowań w technikum nagle przeskoczyłem na miareczkowania konduktometryczne z podłączonym zestawem aparatów próbując otrzymać kwas glikolowy z chlorooctowego na kolumnie z wypełnieniem w postaci żywicy jonowymiennej. Mimo tego początkowego natłoku informacji udało mi się przebrnąć przez badania wstępne, dzięki którym udało nam się opublikować artykuł naukowy w czasopiśmie Desalination. 

Co najbardziej podoba Ci się w pracy? 

Iga: Ogromne możliwości dla mojego rozwoju naukowego. Nie sądziłam, że pracę badawczą mogę zacząć tak wcześnie. Zaangażowanie w prace badawcze wymaga pracy po godzinach, ale nie ogranicza mnie, a daje więcej możliwości, jednocześnie stawiając coraz to nowe wyzwania. W toku pracy bardzo poszerzyłam swoją wiedzę i nauczyłam się wielu nowych technik. Czytam artykuły naukowe i literaturę patentową, co jest bardzo cennym doświadczeniem. Równolegle biorę udział w międzywydziałowym PBL „Kompozyty na osnowie żywicy epoksydowej osłabiające promieniowanie jonizujące”. Dodatkowe zaangażowanie nie stanowiło przeszkody i jest wspaniałą okazją do poszerzenia wiedzy. Co jest chyba najważniejsze, wszystko zależy od nas samych i naszego zaangażowania w to, co chcemy robić. 

Michał: Możliwość rozwoju i edukowania się. Duża dowolność w badaniach. Zaczynałem od syntez organicznych z wykorzystaniem technik elektromembranowych a obecnie, już od blisko 2 lat zajmuję się polimerami i właściwościami materiałowymi. W toku badań udało mi się złożyć pięć zgłoszeń patentowych o odmiennym przedmiocie badań, od syntez organicznych po odzysk materiałowy polimerów. 

Chciałabyś coś przekazać kolegom? 

Iga: Bardzo zachęcam do rozpoczęcia swojej pracy badawczej. Nie myślcie, że jeszcze za mało wiecie i umiecie, by zacząć - nikt nie oczekuje, że Student przyjdzie z ekspercką wiedzą. Wszystkiego się nauczycie. A z czasem, pierwotny temat zacznie „ewoluować” w kierunku Waszych fascynacji naukowych. 

Michał: Niech nie boją się nieznanego przy wybieraniu prac badawczych, specjalizacji i późniejszych prac dyplomowych. Niech nie boją się iść na katedrę, na której nigdy wcześniej nie mieli zajęć, nikt nie wymaga, aby zaczynając badania byli ekspertami w tej dziedzinie. 

Pod koniec niezmiernie miło nam poinformować, że Iga i Michał są współautorami publikacji „Improving the room-temperature Heintz synthesis of diglycolic acid by electrodialytic recovery of organic solvents with simultaneous product concentration”, która została wydana 11.12.2024 r., w prestiżowym czasopiśmie Desalination. 

Dziękujemy pięknie koleżance i koledze za te odpowiedzi oraz życzymy więcej sukcesów! 

Tekst oraz przeprowadzenie wywiadu: Agnieszka Kicińska

Redakcja: Agnieszka Kicińska, Kinga Adamiec, Maciej Gdala

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie