Start - Aktualności

Autor: System Publikacja: 02.08.2019
Tematem zajęć było „Dziedzictwo Kulturowe Śląska – w poszukiwaniu wspólnego języka w architekturze”. Tematyka oraz forma prowadzonych zajęć wzbudziły ogromne zainteresowanie i zaangażowanie uczestników. Zajęcia prowadzone były w języku angielskim i podzielone zostały na dwie części:
1. Część poznawcza:
„Architektura i dziedzictwo kulturowe Górnego Śląska” – były to wykłady, wizje lokalne, wycieczki z oprowadzaniem (wykłady ‚in situ’), spotkania z ekspertami i przedstawicielami lokalnych społeczności. Prezentowane przykłady to zarówno adaptowane do funkcji turystycznych zabytki (Kopalnie: Guido i Królowa Luiza, Kluczowa Sztolni Dziedziczna, Kopalnia Srebra Tarnowskie Góry), obiekty zrewitalizowane (Muzeum Śląskie, „Nowe Gliwice”, osiedla mieszkaniowe: Czerwionka-Leszczyny, Zandka, Biskupice, Nikiszowiec, Giszowiec itp.) oraz przykłady zaawansowanych technologicznie budynków: APA Smart Gliwice, NOSPR, Akademia Muzyczna, RTV Katowice.
Oprowadzanie po obiektach poprowadzili projektanci: arch. Tomasz Konior (Konior-Studio), arch. Wojciech Małecki, arch. Tomasz Wagner. Towarzyszyli im także eksperci: dr Beata Piecha van Schagen (Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu), mgr Teresa Szydłowska (Zabytkowa Kopalnia Srebra, Tarnowskie Góry), dr Ryszard Nakonieczny (Wydział Architektury), Czesław Żemła (Osiedle Czerwionka-Leszczyny), dr Joanna Tofilska (Muzeum Historii Katowic, Nikiszowiec), arch. Przemo Łukasik (Medusa Group) oraz architekt - nestor Jurand Jarecki.
Wykłady dotyczące Śląska i dziedzictwa poprzemysłowego, osiedli robotniczych , domu śląskiego jako idei zamieszkiwania i społeczności lokalnej oraz rewitalizacji obiektów i obszarów poprzemysłowych poprowadziła prof. Magdalena Żmudzińska-Nowak.
Warsztaty prowadzone były przez tutorów: prof. Magdalena Żmudzinska-Nowak, dr Jerzy Wojewódka (WA PŚ), prof. Ning Li (Beijing University of Technology) oraz mgr Karolinę Chodurę i mgr Agatę Wyciślok (WA PŚ).
Ukończenie programu pozwoliło wszystkim studentom otrzymać 6 ECTS.
Zakończyła się Międzynarodowa Szkoła Letnia Architektury
Na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej 31 lipca zakończyła się Międzynarodowa Szkoła Letnia Architektury. - Dziesięć dni intensywnego poznawania naszego regionu, słuchania wykładów i wspólnej pracy projektowej to znakomicie i owocnie spędzony czas - podkreślają uczestnicy szkolenia i już zapowiadają swój przyjazd za rok.
Szkoła letnia jest wspólną inicjatywą Wydziału Architektury i Działu Współpracy Międzynarodowej Politechniki Śląskiej we współpracy z Kołami Naukowymi: SKN Historii Architektury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego oraz SKN +IKAWA przy wsparciu rektora Politechniki Śląskiej oraz dziekana WA PŚ.
Szkoła letnia jest wspólną inicjatywą Wydziału Architektury i Działu Współpracy Międzynarodowej Politechniki Śląskiej we współpracy z Kołami Naukowymi: SKN Historii Architektury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego oraz SKN +IKAWA przy wsparciu rektora Politechniki Śląskiej oraz dziekana WA PŚ.
Kierownikiem i autorem programu Międzynarodowej Szkoły Letniej jest prof. Magdalena Żmudzińska-Nowak. W organizację włączyli się także dr Jerzy Wojewódka, mgr Karolina Chodura, mgr Agata Wyciślok oraz przedstawiciele kół naukowych: Julia Giżewska, Jakub Bródka, Kamil Kajdas, Artur Koszowski, Oliwia Tomas. Współpraca organizacyjna: Alina Soroka-Kalnik, Katarzyna Wojewódka.
Szkoła Letnia skierowana była do studentów wydziałów architektury z różnych stron świata. W tym roku do udziału zgłosili się się studenci i profesorowie z Włoch, Chin, Polski, a także Egiptu, Libanu i Kosova.
Tematem zajęć było „Dziedzictwo Kulturowe Śląska – w poszukiwaniu wspólnego języka w architekturze”. Tematyka oraz forma prowadzonych zajęć wzbudziły ogromne zainteresowanie i zaangażowanie uczestników. Zajęcia prowadzone były w języku angielskim i podzielone zostały na dwie części:
1. Część poznawcza:
„Architektura i dziedzictwo kulturowe Górnego Śląska” – były to wykłady, wizje lokalne, wycieczki z oprowadzaniem (wykłady ‚in situ’), spotkania z ekspertami i przedstawicielami lokalnych społeczności. Prezentowane przykłady to zarówno adaptowane do funkcji turystycznych zabytki (Kopalnie: Guido i Królowa Luiza, Kluczowa Sztolni Dziedziczna, Kopalnia Srebra Tarnowskie Góry), obiekty zrewitalizowane (Muzeum Śląskie, „Nowe Gliwice”, osiedla mieszkaniowe: Czerwionka-Leszczyny, Zandka, Biskupice, Nikiszowiec, Giszowiec itp.) oraz przykłady zaawansowanych technologicznie budynków: APA Smart Gliwice, NOSPR, Akademia Muzyczna, RTV Katowice.
Oprowadzanie po obiektach poprowadzili projektanci: arch. Tomasz Konior (Konior-Studio), arch. Wojciech Małecki, arch. Tomasz Wagner. Towarzyszyli im także eksperci: dr Beata Piecha van Schagen (Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu), mgr Teresa Szydłowska (Zabytkowa Kopalnia Srebra, Tarnowskie Góry), dr Ryszard Nakonieczny (Wydział Architektury), Czesław Żemła (Osiedle Czerwionka-Leszczyny), dr Joanna Tofilska (Muzeum Historii Katowic, Nikiszowiec), arch. Przemo Łukasik (Medusa Group) oraz architekt - nestor Jurand Jarecki.
Wykłady dotyczące Śląska i dziedzictwa poprzemysłowego, osiedli robotniczych , domu śląskiego jako idei zamieszkiwania i społeczności lokalnej oraz rewitalizacji obiektów i obszarów poprzemysłowych poprowadziła prof. Magdalena Żmudzińska-Nowak.
2. Część praktyczna:
„W poszukiwaniu wspólnego języka w architekturze” – głównym tematem zajęć było „mieszkanie w lokalnych kontekstach kulturowych”. Studenci, poprzez syntezę własnych doświadczeń związanych z formami zamieszkania we własnym kraju oraz wiedzy na temat architektury Śląska zdobytej podczas szkolenia, kreowali wizję współczesnego domu/osiedla mieszkalnego, poszukując wspólnego języka w architekturze. Dla zwiększenia atrakcyjności i efektywności wspólnej pracy, studenci przyjeżdżający z zagranicy zobowiązani zostali do przedstawienia przygotowanej przed przyjazdem prezentacji (15 min/ppt) dotyczącej architektury tradycyjnych domów mieszkalnych swojego kraju.
„W poszukiwaniu wspólnego języka w architekturze” – głównym tematem zajęć było „mieszkanie w lokalnych kontekstach kulturowych”. Studenci, poprzez syntezę własnych doświadczeń związanych z formami zamieszkania we własnym kraju oraz wiedzy na temat architektury Śląska zdobytej podczas szkolenia, kreowali wizję współczesnego domu/osiedla mieszkalnego, poszukując wspólnego języka w architekturze. Dla zwiększenia atrakcyjności i efektywności wspólnej pracy, studenci przyjeżdżający z zagranicy zobowiązani zostali do przedstawienia przygotowanej przed przyjazdem prezentacji (15 min/ppt) dotyczącej architektury tradycyjnych domów mieszkalnych swojego kraju.
Warsztaty prowadzone były przez tutorów: prof. Magdalena Żmudzinska-Nowak, dr Jerzy Wojewódka (WA PŚ), prof. Ning Li (Beijing University of Technology) oraz mgr Karolinę Chodurę i mgr Agatę Wyciślok (WA PŚ).
Ukończenie programu pozwoliło wszystkim studentom otrzymać 6 ECTS.
Aktualności
Pokaż wszystkie



Otwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.

IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności