Start - Aktualności
Autor: System Publikacja: 04.02.2020
W spotkaniu uczestniczyli m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, prof. Bogusław Łazarz – Prorektor ds. Ogólnych, prof. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, prof. Klaudiusz Fross – Dziekan Wydziału Architektury, dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ – Kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu, dr inż. Marcin Krupa – Prezydent Miasta Katowice oraz Bogumił Sobula – pierwszy Wiceprezydent.
Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wstępne projekty reorganizacji ruchu w obrębie ul. Krasińskiego w Katowicach oraz wizualizacje dotyczące zagospodarowania powstałego w ten sposób deptaka. Koncepcje – Nowa Rawa, Zielona Arteria, Polilinia – zostały opracowane w ramach zamkniętego konkursu przez trzy zespoły studenckie pod opieką dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej. Jednym z największych wyzwań, które pociągnie za sobą planowana inwestycja, jest konieczność zmiany ruchu pojazdów w taki sposób, by zapewnić płynność przemieszczania się w tym rejonie. Przedsięwzięcie to jest jednak planowane z myślą o komforcie wszystkich użytkowników, a nadchodząca zmiana będzie stanowić istotną wartość dodaną nie tylko dla Wydziałów Politechniki Śląskiej, ale również dla samego miasta.
– Rozpoczęta dzisiaj dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziału Inżynierii Materiałowej – wyjaśnił JM Rektor prof. A. Mężyk. – Cieszę się, że we władzach Miasta Katowice i osobie Pana Prezydenta Marcina Krupy możemy mieć tak otwartych na współpracę partnerów, dostrzegających obopólne korzyści z podejmowanych wysiłków – dodał.
Prezydent Katowic dr inż. Marcin Krupa zwrócił uwagę, że tego typu działania są istotne z wizerunkowego punktu widzenia. – Jako włodarze miasta dostrzegamy potencjał uczelni wyższych, nie tylko w znaczeniu kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego – podkreślił. W planowanej inwestycji dostrzegł szansę na poprawę sytuacji komunikacyjnej w śródmieściu. Planowana przebudowa mogłaby stać się kolejną odsłoną działań zmierzających do zmiany nawyków transportowych, realizowanych dotychczas poprzez wprowadzenie strefy Tempo 30 czy budowę centrów przesiadkowych. – Duże znaczenie ma przyzwyczajenie. Powinniśmy odchodzić jednak od indywidualnego transportu i każdy element, który się do tego przyczynia, jest elementem tworzącym politykę zrównoważonego transportu – zaznaczył.
Wyodrębniona z ul. Krasińskiego przestrzeń może także stać się atrakcyjną płaszczyzną ułatwiającą współdziałanie z innymi jednostkami uczelnianymi. – Kampus, który tutaj powstanie, nie będzie stanowić konkurencji wobec innych ośrodków, ale będzie raczej miejscem, gdzie będziemy mogli sieciować naszą współpracę z Uniwersytetem Śląskim, Uniwersytetem Ekonomicznym i innymi śląskimi uczelniami – powiedział JM Rektor. – Jako uczelnia badawcza uzyskaliśmy środki potrzebne do rozwijania współpracy regionalnej, ponadregionalnej i międzynarodowej i przewidzieliśmy specjalne zadanie, przeznaczone na budowanie wspólnych sieci.
Owocem współpracy na linii Politechnika – Katowice oraz uzyskanego w latach 2018-2019 wsparcia finansowego są również nowo powstałe pracownie. Dzięki specjalnie opracowanym stanowiskom przygotowanym w ich ramach studenci uzyskają unikalną możliwość kształcenia kompetencji w warunkach maksymalnie przybliżonych do rzeczywistych. Ceremonia inauguracji działalności jednego z pomieszczeń – pracowni nowoczesnych systemów prowadzenia ruchu kolejowego – odbyła się w poniedziałek 27 stycznia. Jej nowoczesne wyposażenie będzie służyć nie tylko studentom Uczelni, ale także pracownikom branży kolejowej w zakresie dodatkowych szkoleń. Również pracownia przygotowana z myślą o kształceniu w zakresie mechaniki samochodowej umożliwi wszechstronne nabycie kompetencji – zarówno w znaczeniu fizycznym (kontaktu ze specjalistycznym sprzętem), jak i teoretycznym (dedykowane programy i komputery).
Kolejny etap współpracy z Miastem Katowice
Dzięki wsparciu Miasta Katowice Politechnika Śląska mogła w ostatnim czasie oddać do użytku kilka nowych pracowni, np. budowy i eksploatacji pojazdów samochodowych, pracowni nowoczesnych systemów prowadzenia ruchu kolejowego oraz salę seminaryjno-reprezentacyjną Wydziału. W planach jest dalsza kooperacja, m.in. przy przebudowie przestrzeni katowickiego kampusu Uczelni, mieszczącego Wydziały Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Inżynierii Materiałowej. 31 stycznia 2020 r. odbyło się spotkanie Władz Uczelni i Miasta Katowice w tej sprawie.
W spotkaniu uczestniczyli m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, prof. Bogusław Łazarz – Prorektor ds. Ogólnych, prof. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, prof. Klaudiusz Fross – Dziekan Wydziału Architektury, dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ – Kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu, dr inż. Marcin Krupa – Prezydent Miasta Katowice oraz Bogumił Sobula – pierwszy Wiceprezydent.
Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wstępne projekty reorganizacji ruchu w obrębie ul. Krasińskiego w Katowicach oraz wizualizacje dotyczące zagospodarowania powstałego w ten sposób deptaka. Koncepcje – Nowa Rawa, Zielona Arteria, Polilinia – zostały opracowane w ramach zamkniętego konkursu przez trzy zespoły studenckie pod opieką dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej. Jednym z największych wyzwań, które pociągnie za sobą planowana inwestycja, jest konieczność zmiany ruchu pojazdów w taki sposób, by zapewnić płynność przemieszczania się w tym rejonie. Przedsięwzięcie to jest jednak planowane z myślą o komforcie wszystkich użytkowników, a nadchodząca zmiana będzie stanowić istotną wartość dodaną nie tylko dla Wydziałów Politechniki Śląskiej, ale również dla samego miasta.
– Rozpoczęta dzisiaj dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziału Inżynierii Materiałowej – wyjaśnił JM Rektor prof. A. Mężyk. – Cieszę się, że we władzach Miasta Katowice i osobie Pana Prezydenta Marcina Krupy możemy mieć tak otwartych na współpracę partnerów, dostrzegających obopólne korzyści z podejmowanych wysiłków – dodał.
Prezydent Katowic dr inż. Marcin Krupa zwrócił uwagę, że tego typu działania są istotne z wizerunkowego punktu widzenia. – Jako włodarze miasta dostrzegamy potencjał uczelni wyższych, nie tylko w znaczeniu kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego – podkreślił. W planowanej inwestycji dostrzegł szansę na poprawę sytuacji komunikacyjnej w śródmieściu. Planowana przebudowa mogłaby stać się kolejną odsłoną działań zmierzających do zmiany nawyków transportowych, realizowanych dotychczas poprzez wprowadzenie strefy Tempo 30 czy budowę centrów przesiadkowych. – Duże znaczenie ma przyzwyczajenie. Powinniśmy odchodzić jednak od indywidualnego transportu i każdy element, który się do tego przyczynia, jest elementem tworzącym politykę zrównoważonego transportu – zaznaczył.
Wyodrębniona z ul. Krasińskiego przestrzeń może także stać się atrakcyjną płaszczyzną ułatwiającą współdziałanie z innymi jednostkami uczelnianymi. – Kampus, który tutaj powstanie, nie będzie stanowić konkurencji wobec innych ośrodków, ale będzie raczej miejscem, gdzie będziemy mogli sieciować naszą współpracę z Uniwersytetem Śląskim, Uniwersytetem Ekonomicznym i innymi śląskimi uczelniami – powiedział JM Rektor. – Jako uczelnia badawcza uzyskaliśmy środki potrzebne do rozwijania współpracy regionalnej, ponadregionalnej i międzynarodowej i przewidzieliśmy specjalne zadanie, przeznaczone na budowanie wspólnych sieci.
Owocem współpracy na linii Politechnika – Katowice oraz uzyskanego w latach 2018-2019 wsparcia finansowego są również nowo powstałe pracownie. Dzięki specjalnie opracowanym stanowiskom przygotowanym w ich ramach studenci uzyskają unikalną możliwość kształcenia kompetencji w warunkach maksymalnie przybliżonych do rzeczywistych. Ceremonia inauguracji działalności jednego z pomieszczeń – pracowni nowoczesnych systemów prowadzenia ruchu kolejowego – odbyła się w poniedziałek 27 stycznia. Jej nowoczesne wyposażenie będzie służyć nie tylko studentom Uczelni, ale także pracownikom branży kolejowej w zakresie dodatkowych szkoleń. Również pracownia przygotowana z myślą o kształceniu w zakresie mechaniki samochodowej umożliwi wszechstronne nabycie kompetencji – zarówno w znaczeniu fizycznym (kontaktu ze specjalistycznym sprzętem), jak i teoretycznym (dedykowane programy i komputery).
Aktualności
Pokaż wszystkieOtwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.
IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności