Start - Aktualności
![photo](/wp-content/uploads/api-cache-images/6887/8f21cee3-7700-42db-bedc-c3095441d464.jpg)
Autor: System Publikacja: 02.03.2020
Konferencja było współorganizowana przez Politechnikę Śląską i Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Uczelnię reprezentowali m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. Wojciech Szkliniarz, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju prof. Marek Pawełczyk oraz Prorektor ds. Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym prof. Janusz Kotowicz. Z ramienia KSSE w konferencji uczestniczył Prezes dr Janusz Michałek. Przedstawicielem Patrona Honorowego – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – była Podsekretarz Stanu w MNiSW dr Anna Budzanowska. W wydarzeniu wzięły udział również władze samorządowe – Wiceprezydent Miasta Gliwice dr Ewa Weber oraz Wiceprezydent Miasta Zabrze Katarzyna Dzióba. Gościem specjalnym konferencji był również Sebastian Kawa, mistrz świata w szybownictwie.
W bieżącym roku akademickim program kształcenia dualnego na Politechnice Śląskiej jest prowadzony na pięciu kierunkach (mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, logistyka, transport kolejowy, mechatronika). Tym samym zauważalny jest postęp, jaki w tym kierunku wykonała Uczelnia od czasu uruchomienia pierwszych studiów o tym charakterze (mechanika i budowa maszyn w roku 2016/2017). – Warto zaznaczyć, że w momencie, kiedy rozpoczynaliśmy ten program 4 lata temu pod rządami uchylonej ustawy o kształceniu dualnym, jeszcze niewiele osób wiedziało, na czym to polega. W tej chwili studia dualne są zdefiniowane w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Mamy modele, mamy wsparcie w ich realizacji i wydaje mi się, że to model przyszłościowy, również dla Politechniki Śląskiej jako uczelni badawczej – podkreślił Jego Magnificencja.
Do prestiżowego charakteru Uczelni, wynikającego z udziału w ministerialnym programie „Inicjatywa Doskonałości-Uczelnia Badawcza” odwołała się również dr Anna Budzanowska, Podsekretarz Stanu w MNiSW. – Politechnika Śląska jest uczelnią badawczą, więc pracodawcy otrzymują jeszcze jeden komponent: pierwszej klasy badania, które są niezbędne do tego, żeby gospodarka rozwijała się na najwyższym poziomie – podkreśliła.
Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL. „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0” została zorganizowana przez Politechnikę Śląską wraz z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Wicepremiera Jarosława Gowina. Wykład specjalny wygłosił Sebastian Kawa, piętnastokrotny mistrz świata w konkurencjach szybowcowych. Swoje spostrzeżenia przedstawiali również młodzi adepci kształcenia dualnego.
Zajęcia tego typu pozwalają studentom na zdobycie i wzajemne ugruntowanie dwóch ważnych dla wykształcenia filarów: teorii wykładanej podczas zajęć oraz praktyki zdobywanej bezpośrednio u wybranego przedsiębiorcy. Beneficjentami takiego układu są obie strony: student równolegle z normalnymi studiami zdobywa odpowiednie kompetencje, a pracodawca może kształtować rozwój przyszłego potencjalnego pracownika. JM Rektor wskazał również na atuty, jakie wykładowcy dostrzegają u studentów uczących się w zgodzie z takim modelem: – Mówią o tym, że studenci studiów dualnych inaczej przyswajają wiedzę, są bardziej aktywni na zajęciach, zadają więcej pytań, już odnoszą tę wiedzę teoretyczną, która jest przekazywana na zajęciach do tego, co spotykają w środowisku pracy – wskazywał. Przyjęty na Politechnice model uczenia zakłada pracę nad rzeczywistymi zagadnieniami, a nie takimi, które byłyby kreowane sztucznie tylko dla potrzeb nauki. – Chcielibyśmy, aby te pierwsze semestry były zapoznaniem się ze środowiskiem pracy, a następne były już ukierunkowane na kształcenie zorientowane projektowo i problemowo. Oznacza to interakcję również z wykładowcami, polegającą na tym, że ten student pod okiem pracownika Uczelni, a także pracownika firmy, będzie rozwijał problemy, które teraz faktycznie się pojawiają, i będzie się uczył, w jaki sposób sobie z nimi na bieżąco radzić – podkreślił JM Rektor prof. A. Mężyk. Przypomniał również, że składnikiem sukcesu we współczesnym, ulegającym ciągłemu rozwoju świecie jest zdolność dostosowania się do następujących w nim zmian, również w zakresie kształtu przyswojonej profesji. – Za kilkanaście lat określony zawód może już zupełnie inaczej wyglądać albo może go w ogóle nie być, zatem absolwenci muszą być nauczeni radzenia sobie ze zmianą. Muszą być przygotowani do tego, by uczyć się przez całe życie, a właśnie takie kształcenie problemowe i projektowe, interakcja z pracodawcą umożliwiają rozwijanie tych rzadkich kompetencji.
Dr Janusz Michałek, Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przypomniał o współpracy Strefy z Uczelnią w zakresie kształcenia dualnego. – Pierwsze studia dualne zorganizowano kilka lat temu na Politechnice Śląskiej wspólnie z KSSE. Dzisiaj to jest standard, mamy m.in. Śląskie Centrum Kompetencji Przemysłu 4.0, Polsko-Niemieckie Centrum Hybrydowych Konstrukcji Lekkich. Od tego roku startujemy również z prestiżowym projektem MBA wspólnie z Politechniką Śląską. Zdajemy sobie sprawę, jak dzisiaj bardzo ważna jest wykwalifikowana kadra. Właśnie dzięki ludziom KSSE jest najlepszą strefą nie tylko w Polsce, ale także na świecie - zaznaczył.
Studia dualne to niejedyna forma wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem akademickim a otoczeniem społeczno-gospodarczym. Równolegle wobec konferencji w Hali „Nowa” Ośrodka Sportu odbywały się Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczości. Dwudziesta druga odsłona wydarzenia przyciągnęła tłumy studentów, absolwentów i pracowników naukowych Politechniki Śląskiej oraz innych uczelni wyższych, a także uczniów szkół średnich podejmujących decyzje o wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej. W programie targów przewidziano wiele uatrakcyjniających wydarzeń. Jednym z nich jest znana już z poprzednich wydarzeń tj. m.in. z „Dnia z Pracodawcą” w grudniu 2019 roku – inicjatywa „3+2! Kreatywna Autoprezentacja”, stanowiąca politechniczną odpowiedź na najnowsze, niekonwencjonalne metody rekrutacyjne stosowane w firmach.
Patronem obu wydarzeń był Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Za nami Konferencja Edukacja Dualna - EDUAL oraz Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczności
„Bez pracy nie ma kołaczy”, a bez wzbogacania pozyskanej podczas zajęć teorii w wiedzę praktyczną, wykształcaną pod okiem partnerów przemysłowych, młodym ludziom trudniej jest odnaleźć się na rynku pracy. Politechnika Śląska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, a wyrazem tego ukierunkowania są kolejne już odsłony istotnych wydarzeń: Inżynierskich Targów Pracy i Przedsiębiorczości oraz konferencji Edukacja Dualna – EDUAL. „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0”. Poniedziałek 2 marca upłynął pod znakiem ubogacającej interakcji na linii nauka – przemysł; linii, która jednocześnie jest ścieżką sukcesu dla studentów Politechniki Śląskiej.
Konferencja było współorganizowana przez Politechnikę Śląską i Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Uczelnię reprezentowali m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. Wojciech Szkliniarz, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju prof. Marek Pawełczyk oraz Prorektor ds. Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym prof. Janusz Kotowicz. Z ramienia KSSE w konferencji uczestniczył Prezes dr Janusz Michałek. Przedstawicielem Patrona Honorowego – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – była Podsekretarz Stanu w MNiSW dr Anna Budzanowska. W wydarzeniu wzięły udział również władze samorządowe – Wiceprezydent Miasta Gliwice dr Ewa Weber oraz Wiceprezydent Miasta Zabrze Katarzyna Dzióba. Gościem specjalnym konferencji był również Sebastian Kawa, mistrz świata w szybownictwie.
– Bardzo się cieszę, że konferencja EDUAL odbywa się pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To pokazuje wagę, jaką Ministerstwo przykłada do kształcenia dualnego: kształcenia wpisującego się w najnowsze trendy rozwoju technologicznego, ale i w system edukacji w takim zakresie, aby był on jak najbardziej spójny z oczekiwaniami przyszłego rynku pracy. Poprzednie trzy edycje dotyczyły modeli kształcenia dualnego, dyskutowaliśmy w gronie specjalistów z różnych krajów i różnych uczelni, jak to kształcenie zorganizować. Ta edycja poświęcona jest już wnioskom płynącym z czterech lat prowadzenia programu na Politechnice Śląskiej. Przygotowujemy się do wypuszczenia pierwszych absolwentów studiów dualnych – mówił JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk.
W bieżącym roku akademickim program kształcenia dualnego na Politechnice Śląskiej jest prowadzony na pięciu kierunkach (mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, logistyka, transport kolejowy, mechatronika). Tym samym zauważalny jest postęp, jaki w tym kierunku wykonała Uczelnia od czasu uruchomienia pierwszych studiów o tym charakterze (mechanika i budowa maszyn w roku 2016/2017). – Warto zaznaczyć, że w momencie, kiedy rozpoczynaliśmy ten program 4 lata temu pod rządami uchylonej ustawy o kształceniu dualnym, jeszcze niewiele osób wiedziało, na czym to polega. W tej chwili studia dualne są zdefiniowane w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Mamy modele, mamy wsparcie w ich realizacji i wydaje mi się, że to model przyszłościowy, również dla Politechniki Śląskiej jako uczelni badawczej – podkreślił Jego Magnificencja.
Do prestiżowego charakteru Uczelni, wynikającego z udziału w ministerialnym programie „Inicjatywa Doskonałości-Uczelnia Badawcza” odwołała się również dr Anna Budzanowska, Podsekretarz Stanu w MNiSW. – Politechnika Śląska jest uczelnią badawczą, więc pracodawcy otrzymują jeszcze jeden komponent: pierwszej klasy badania, które są niezbędne do tego, żeby gospodarka rozwijała się na najwyższym poziomie – podkreśliła.
Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL. „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0” została zorganizowana przez Politechnikę Śląską wraz z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Wicepremiera Jarosława Gowina. Wykład specjalny wygłosił Sebastian Kawa, piętnastokrotny mistrz świata w konkurencjach szybowcowych. Swoje spostrzeżenia przedstawiali również młodzi adepci kształcenia dualnego.
Zajęcia tego typu pozwalają studentom na zdobycie i wzajemne ugruntowanie dwóch ważnych dla wykształcenia filarów: teorii wykładanej podczas zajęć oraz praktyki zdobywanej bezpośrednio u wybranego przedsiębiorcy. Beneficjentami takiego układu są obie strony: student równolegle z normalnymi studiami zdobywa odpowiednie kompetencje, a pracodawca może kształtować rozwój przyszłego potencjalnego pracownika. JM Rektor wskazał również na atuty, jakie wykładowcy dostrzegają u studentów uczących się w zgodzie z takim modelem: – Mówią o tym, że studenci studiów dualnych inaczej przyswajają wiedzę, są bardziej aktywni na zajęciach, zadają więcej pytań, już odnoszą tę wiedzę teoretyczną, która jest przekazywana na zajęciach do tego, co spotykają w środowisku pracy – wskazywał. Przyjęty na Politechnice model uczenia zakłada pracę nad rzeczywistymi zagadnieniami, a nie takimi, które byłyby kreowane sztucznie tylko dla potrzeb nauki. – Chcielibyśmy, aby te pierwsze semestry były zapoznaniem się ze środowiskiem pracy, a następne były już ukierunkowane na kształcenie zorientowane projektowo i problemowo. Oznacza to interakcję również z wykładowcami, polegającą na tym, że ten student pod okiem pracownika Uczelni, a także pracownika firmy, będzie rozwijał problemy, które teraz faktycznie się pojawiają, i będzie się uczył, w jaki sposób sobie z nimi na bieżąco radzić – podkreślił JM Rektor prof. A. Mężyk. Przypomniał również, że składnikiem sukcesu we współczesnym, ulegającym ciągłemu rozwoju świecie jest zdolność dostosowania się do następujących w nim zmian, również w zakresie kształtu przyswojonej profesji. – Za kilkanaście lat określony zawód może już zupełnie inaczej wyglądać albo może go w ogóle nie być, zatem absolwenci muszą być nauczeni radzenia sobie ze zmianą. Muszą być przygotowani do tego, by uczyć się przez całe życie, a właśnie takie kształcenie problemowe i projektowe, interakcja z pracodawcą umożliwiają rozwijanie tych rzadkich kompetencji.
Dr Janusz Michałek, Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przypomniał o współpracy Strefy z Uczelnią w zakresie kształcenia dualnego. – Pierwsze studia dualne zorganizowano kilka lat temu na Politechnice Śląskiej wspólnie z KSSE. Dzisiaj to jest standard, mamy m.in. Śląskie Centrum Kompetencji Przemysłu 4.0, Polsko-Niemieckie Centrum Hybrydowych Konstrukcji Lekkich. Od tego roku startujemy również z prestiżowym projektem MBA wspólnie z Politechniką Śląską. Zdajemy sobie sprawę, jak dzisiaj bardzo ważna jest wykwalifikowana kadra. Właśnie dzięki ludziom KSSE jest najlepszą strefą nie tylko w Polsce, ale także na świecie - zaznaczył.
Studia dualne to niejedyna forma wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem akademickim a otoczeniem społeczno-gospodarczym. Równolegle wobec konferencji w Hali „Nowa” Ośrodka Sportu odbywały się Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczości. Dwudziesta druga odsłona wydarzenia przyciągnęła tłumy studentów, absolwentów i pracowników naukowych Politechniki Śląskiej oraz innych uczelni wyższych, a także uczniów szkół średnich podejmujących decyzje o wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej. W programie targów przewidziano wiele uatrakcyjniających wydarzeń. Jednym z nich jest znana już z poprzednich wydarzeń tj. m.in. z „Dnia z Pracodawcą” w grudniu 2019 roku – inicjatywa „3+2! Kreatywna Autoprezentacja”, stanowiąca politechniczną odpowiedź na najnowsze, niekonwencjonalne metody rekrutacyjne stosowane w firmach.
Patronem obu wydarzeń był Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Aktualności
Pokaż wszystkie![photo](/wp-content/themes/politechnika-v2/assets/images/cover-images/270x212.png)
![photo](/wp-content/themes/politechnika-v2/assets/images/cover-images/270x212.png)
![photo](/wp-content/themes/politechnika-v2/assets/images/cover-images/270x212.png)
![photo](/wp-content/themes/politechnika-v2/assets/images/cover-images/270x212.png)
Otwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.
![photo](/wp-content/themes/politechnika-v2/assets/images/cover-images/270x212.png)
IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności