Start - Aktualności
Autor: System Publikacja: 31.07.2020
Ergonomia to „nauka o pracy”, a więc dziedzina, której przeznaczeniem jest zapewnienie właściwych warunków podczas pracy, aby zminimalizować zagrożenie zdrowotne pracownika.
Badania będą prowadzone z wykorzystaniem specjalnych, ergonomicznych foteli. Projekt zainicjował Dziekan Wydziału Architektury prof. Klaudiusz Fross. – Cieszę się, że zrobiliśmy krok w kierunku poprawy świadomości w zakresie ergonomii i jakości stanowisk ciągłej pracy biurowej na Wydziale. Jak podaje literatura, jedynie ok. 5% tego typu stanowisk jest ergonomiczne. To znacząco za mało. W związku z tym faktem widzę wielką rolę naszych badań naukowych oraz dydaktyki w tym zakresie – powiedział prof. K. Fross.
W nadchodzącym roku akademickim 2020/2021 planowane są wykłady Macieja Żłobińskiego, Prezesa Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego. Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z filmem, na którym Prezes M. Żłobiński przedstawia zasady bezpiecznej dla kręgosłupa pracy przy biurku.
Fotele biurowe, których użytkowanie będzie badane w ramach projektu, posiadają zaawansowane możliwości adaptacji na potrzeby siedzącego. Obejmują one: trzykierunkową regulację podłokietnika oraz dwukierunkową regulację wysokości siedziska, wysokości oparcia oraz wysunięcia siedziska. Ponadto oparcie „podąża” za plecami siedzącego i siła oporu, jaki stawia po wychyleniu, może być regulowana, a sam kąt wychylenia blokowany. W części lędźwiowej oparcie zostało wysklepione, a samo siedzisko należy do „pływających”, dzięki czemu dopasowuje się do osoby siedzącej.
– Poza ergonomicznym wyposażeniem istotne są jeszcze: utrzymanie prawidłowej pozycji ciała, zmiana niewłaściwych przyzwyczajeń oraz stałe pilnowanie jakości w najbliższym środowisku pracy, a także sygnalizowanie pojawiających się problemów przełożonym – podkreśla prof. K. Fross.
Na Wydziale Architektury rozpoczęto badania nad ergonomią
W ramach projektu badawczego „Ergonomia na stanowisku pracy biurowej” na Wydziale Architektury rozpoczęto badania nad adaptacją wyposażenia biurowego na potrzeby jego użytkowników. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa pracy w warunkach administracyjnych. Pierwszy etap przeprowadzono pod kierunkiem ergonomisty Macieja Żłobińskiego, Prezesa Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego.
Ergonomia to „nauka o pracy”, a więc dziedzina, której przeznaczeniem jest zapewnienie właściwych warunków podczas pracy, aby zminimalizować zagrożenie zdrowotne pracownika.
Badania będą prowadzone z wykorzystaniem specjalnych, ergonomicznych foteli. Projekt zainicjował Dziekan Wydziału Architektury prof. Klaudiusz Fross. – Cieszę się, że zrobiliśmy krok w kierunku poprawy świadomości w zakresie ergonomii i jakości stanowisk ciągłej pracy biurowej na Wydziale. Jak podaje literatura, jedynie ok. 5% tego typu stanowisk jest ergonomiczne. To znacząco za mało. W związku z tym faktem widzę wielką rolę naszych badań naukowych oraz dydaktyki w tym zakresie – powiedział prof. K. Fross.
W nadchodzącym roku akademickim 2020/2021 planowane są wykłady Macieja Żłobińskiego, Prezesa Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego. Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z filmem, na którym Prezes M. Żłobiński przedstawia zasady bezpiecznej dla kręgosłupa pracy przy biurku.
Fotele biurowe, których użytkowanie będzie badane w ramach projektu, posiadają zaawansowane możliwości adaptacji na potrzeby siedzącego. Obejmują one: trzykierunkową regulację podłokietnika oraz dwukierunkową regulację wysokości siedziska, wysokości oparcia oraz wysunięcia siedziska. Ponadto oparcie „podąża” za plecami siedzącego i siła oporu, jaki stawia po wychyleniu, może być regulowana, a sam kąt wychylenia blokowany. W części lędźwiowej oparcie zostało wysklepione, a samo siedzisko należy do „pływających”, dzięki czemu dopasowuje się do osoby siedzącej.
– Poza ergonomicznym wyposażeniem istotne są jeszcze: utrzymanie prawidłowej pozycji ciała, zmiana niewłaściwych przyzwyczajeń oraz stałe pilnowanie jakości w najbliższym środowisku pracy, a także sygnalizowanie pojawiających się problemów przełożonym – podkreśla prof. K. Fross.
Aktualności
Pokaż wszystkieOtwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.
IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności