Start - Aktualności
Autor: System Publikacja: 01.09.2020
Nowy rok szkolny w Akademickich Liceach Ogólnokształcących Politechniki Śląskiej
1 września uczniowie rybnickiego oraz gliwickiego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego rozpoczęli nowy rok szkolny. Po przerwie związanej z epidemią koronawirusa i nauczaniem w trybie zdalnym, licealiści wrócili do klas.
W tym roku po raz trzeci Akademickie Licea Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz w Rybniku zainaugurowały nowy rok szkolny. Obie szkoły rozpoczęły działalność w 2018 roku. Ich organem prowadzącym jest Politechnika Śląska.
Podczas uroczystej inauguracji JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk zwrócił uwagę na kwestie związane z korzyściami wynikającymi z kształcenia w liceum akademickim oraz z historią Uczelni w roku Jubileuszu. — Politechnika Śląska, czerpiąc z tradycji Politechniki Lwowskiej, bardzo intensywnie się rozwija. W październiku 2019 roku uzyskała status uczelni badawczej jako jedna z 10 polskich uczelni akademickich. Jest to naprawdę elitarne grono: 5 uniwersytetów, 4 uczelnie techniczne, 1 uczelnia medyczna. Status uczelni badawczej zobowiązuje nas nie tylko do prowadzenia badań naukowych na najwyższym poziomie, ale również do prowadzenia kształcenia. Bardzo istotna z punktu widzenia funkcjonowania Politechniki Śląskiej jest tzw. trzecia misja Uczelni, czyli oddziaływanie na otoczenie, społeczności lokalne, na rozwój środowiska, w którym Uczelnia się znajduje, na współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Stąd też wśród wielu inicjatyw, które są podejmowane, było również utworzenie 3 lata temu Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego. Jedno powstało w Gliwicach i jedno w Rybniku — dodaje JM Rektor.
Poprzez współpracę z Politechniką Śląską uczniowie zyskują dostęp do kadry nauczycieli akademickich oraz ich mentoring. Mają możliwość zdobywania wiedzy na poziomie szkoły wyższej, a także uczestniczenia w wykładach eksperckich, laboratoriach i wizytach studyjnych na Uczelni. Mogą także działać w studenckich kołach naukowych. Do politechnicznych liceów jest przyjmowana młodzież z najlepszymi wynikami w nauce oraz osiągnięciami w olimpiadach i konkursach przedmiotowych. Uczniowie są przygotowywani do kontynuacji kształcenia w szkołach wyższych, szczególnie na kierunkach technicznych i ścisłych. — Uczelnia rozwija się, liceum również bardzo szybko się rozwija, a dobre tradycje zostały zaszczepione — podkreśla prof. Arkadiusz Mężyk. — Grono nauczycielskie jest wybitne, to w dużej mierze nauczyciele akademiccy, ale przede wszystkim atmosferę w szkole tworzą uczniowie.
W tym roku naukę w gliwickiej szkole będzie pobierało łącznie 187 osób w 7 oddziałach, natomiast w rybnickim liceum – 163 uczniów w 6 oddziałach. Tegoroczna inauguracja odbyła się bez udziału gości, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i zastosowaniem wymogów sanitarnych.
Miniony rok szkolny postawił wielu przed ogromnym wyzwaniem – ze względu na pandemię wirusa SARS-CoV-2 od marca do czerwca bezpośrednie zajęcia były zawieszone, a nauczyciele i uczniowie kontynuowali edukację z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W nowym roku szkolnym uczniowie rozpoczną jednak tradycyjne lekcje, a organizacja pracy będzie zależna od bieżących wytycznych i zaleceń wydawanych przez Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Zdrowia.
— Ten rok szkolny, z uwagi na sytuację związaną z zagrożeniem wirusem SARS-CoV-2, będzie dla nas rokiem szczególnym. Musieliśmy przeorganizować zupełnie tryb pracy, zmienić zasady funkcjonowania szkoły w okresie pandemii — mówi mgr Krzysztof Lazaj, Dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku. — Od 1 września do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych, sugerujących infekcję dróg oddechowych i jeśli domownicy nie przebywają na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych lub innych — dodaje.
— Wszystkie środki bezpieczeństwa zostały podjęte. Szkoła jest przygotowana na pracę w specjalnych warunkach bezpieczeństwa — podkreśla dr Małgorzata Borysławska, Dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach.
Uczniowie, pracownicy oraz rodzice będą zobowiązani do przestrzegania zasad i obowiązków, m.in. dezynfekcji rąk, zakrywania nosa i ust w strefach wspólnych, korzystania z wyznaczonych stref oraz zachowywania w nich dystansu 1,5 metra. — Zapewniliśmy również sposoby szybkiej i skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia. Rekomendowanym i stosowanym przez nas sposobem jest wykorzystanie technik komunikacji na odległość — wyjaśnia mgr Krzysztof Lazaj. — W szkole posiadamy termometr bezdotykowy. Jesteśmy w stanie w sytuacji podejrzenia gorączki sprawdzić temperaturę ucznia. W przypadku kiedy objawy będą wskazywały na infekcję dróg oddechowych, uczeń będzie odizolowany w osobnym, wyznaczonym pomieszczeniu, będziemy informowali rodzica i zapewniali bezpieczną procedurę odbioru dziecka ze szkoły.
Jak wskazuje mgr Krzysztof Lazaj, zasady bezpieczeństwa w związku z sytuacją epidemiczną dotyczą także korzystania z sal lekcyjnych, przyborów szkolnych oraz biblioteki. — Przedmioty i sprzęty znajdujące się w salach, których nie można skutecznie umyć lub zdezynfekować, zostały usunięte lub uniemożliwiono do nich dostęp. Przybory do ćwiczeń, wykorzystywane podczas zajęć, będą czyszczone lub dezynfekowane. Każdy uczeń będzie posiadał własne przybory i podręczniki, które mogą znajdować się na stoliku szkolnym, w tornistrze lub szafce. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi pomiędzy sobą. Sale będą wietrzone, części wspólne również, co najmniej raz na godzinę oraz w czasie przerw — mówi.
W liceach Politechniki Śląskiej przygotowano także inne rozwiązania, które mogą wystąpić podczas zaostrzenia obostrzeń związanych z epidemią. — Oczywiście mamy przygotowany „plan B”. Jeśli cokolwiek się wydarzy, od razu przejdziemy na nauczanie hybrydowe. Chcielibyśmy tego uniknąć, ale jeżeli będzie to konieczne, to część klas będzie uczyła się w szkole, a część będzie oglądała relacje z zajęć w domu. Przygotowujemy całą infrastrukturę: komputery, kamery, mikrofony. Mamy nadzieję, że będziemy z nich korzystać jak najmniej w tym roku — wyjaśnia dr Małgorzata Borysławska.
— Politechnika Śląska wspomaga Akademickie Licea Ogólnokształcące we wszystkich działaniach, które są związane z bezpieczeństwem, ponieważ bezpieczeństwo uczniów, studentów, pracowników jest naszym celem nadrzędnym — podkreśla JM Rektor.
Na różne scenariusze związane z pandemią koronawirusa będą przygotowani także studenci Politechniki Śląskiej. W zależności od stanu pandemii na Uczelni możliwe są trzy tryby realizacji procesu kształcenia w nowym roku akademickim. W przypadku zniesienia obostrzeń sanitarno-epidemiologicznych nauczyciele oraz studenci będą studiować w sposób bezpośredni, kontaktowy. Jeśli niektóre z obostrzeń sanitarno-epidemiologicznych zostaną utrzymane, kształcenie będzie prowadzone w sposób mieszany: z wykorzystaniem metod nauki zdalnej, a także bezpośrednio. Zwiększenie obostrzeń będzie oznaczało powrót do stanu pomiędzy 12 marca a 25 maja 2020 roku z kształceniem prowadzonym wyłącznie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Studenci uczący się zdalnie ponownie będą korzystali z Platformy Zdalnej Edukacji, na której do czerwca 2020 roku przeprowadzono 7793 kursy oraz zrealizowano 4254 przedmioty.
Politechnika Śląska od początku pandemii angażuje się w zwalczanie wirusa SARS-CoV-2 poprzez prowadzenie badań naukowych, produkcję sprzętu ochronnego i jego elementów oraz wytwarzanie wynalazków. Zostało uruchomionych 14 bram odkażających, 4 systemy przesiewowego mierzenia temperatury ciała z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, 3 platformy usprawniające diagnostykę COVID-19. Przygotowano także 4000 przyłbic oraz 1200 przejściówek różnego typu do masek i filtrów HEPA. Opracowano m.in. ozonatory, autonomiczny robot asystujący, respirator z funkcją telemetrii, automatyczny resuscytator czy też sterylizator filtrów HEPA. W działanie włączyli się pracownicy wszystkich wydziałów Politechniki Śląskiej oraz instytutów, a także studenci.
Fotorelację z uroczystej inauguracji roku szkolnego 2020/2021 Akademickich Liceów Ogólnokształcących Politechniki Śląskiej można zobaczyć w galerii zdjęć.
Aktualności
Pokaż wszystkieOtwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.
IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności