Start - Aktualności
Wystartowała załogowa misja kosmiczna Politechniki Śląskiej
Symulacja misji załogowej z udziałem przedstawicielek Politechniki Śląskiej rozpoczęła się 18 stycznia w placówce badawczej LunAres. W planach przedsięwzięcia są badania poświęcone wpływom izolacji spowodowanej pandemią COVID-19. Tegoroczna misja Habitatu LunAres odbywa się pod patronatem Rektora Politechniki Śląskiej oraz Ministra Zdrowia.
Habitat LunAres to znajdująca się w Pile placówka badawcza służąca do symulacji misji kosmicznych, zwanych misjami analogowymi. Jest to jedyny tego typu obiekt w Europie. Całkowicie odizolowana od środowiska zewnętrznego składa się z 7 modułów przeznaczonych do różnych czynności i codziennego życia, a także z 250 km kw. do „spacerów kosmicznych”.
Celem symulowanych misji kosmicznych są badania nad zdrowiem, psychologią i socjologią uczestników. Potencjał bazy LunAres jest wykorzystany do bieżących zagadnień związanych z pandemią COVID-19 i spowodowaną przez nią izolacją społeczną. Badania skupiają się na analizie dostosowania się psychiki do przymusowego zamknięcia i kwarantanny. Bierze w niej udział międzynarodowy zespół. Pięcioro analogowych (stacjonarnych) astronautów, przebywających bezpośrednio w LunAres będzie prowadziło badania związane z izolacją, a także prace w ramach własnych działań naukowych.
Obecna misja odbywa się pod patronatem Rektora Politechniki Śląskiej i Ministra Zdrowia. W przedsięwzięciu bierze udział inż. Wiktoria Dziaduła, studentka Wydziału Architektury, która przeprowadzi prace poświęcone sprawdzeniu rozwiązań zastosowanych w stacji kosmicznej pod kątem ich użyteczności oraz możliwości zaspokojenia potrzeb jej mieszkańców – członków misji. Przedstawiciele Wydziału Inżynierii Biomedycznej wykonają badania sprawdzające biomechanikę narządu ruchu i wpływ izolacji na sprawność fizyczną.
Na Politechnice Śląskiej rozwijane są zagadnienia z obszaru technologii kosmicznych oraz branży lotniczej, co bezpośrednio wpływa na podniesienie prestiżu badań naukowych Uczelni, jej umiędzynarodowienia, a także rozwój rewolucyjnych projektów we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Aktualności
Pokaż wszystkieOtwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.
IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności