Start - Aktualności
Aktualności

Autor: System Publikacja: 09.07.2018
– Podczas Shell Eco-marathon Europe 2018 zmagaliśmy się z własnymi słabościami, z innymi zespołami oraz z niemożliwymi upałami, które były wymagające zarówno dla członków zespołu, jak i ogniwa wodorowego – źródła zasilania HydroGENIUSA. Pierwsze przejazdy testowe pozwoliły nam poznać specyfikę bolidu po tegorocznych usprawnieniach oraz uwidoczniły nam jego mocne i słabe strony. Doświadczyliśmy awarii w kilku podukładach i nawet zobaczyliśmy raz tor z perspektywy lawety – relacjonuje Andrzej Jałowiecki, opiekun zespołu. – Największą trudnością okazało się dla nas uzyskanie wyniku w wymaganym limicie czasu, z czym zmagała się również większość pozostałych zespołów. Na podstawie zebranych doświadczeń kierowców oraz analizy danych telemetrycznych wprowadziliśmy zmiany w sposobie sterowania ogniwem i ustaliliśmy strategię na kolejne przejazdy. Przyniosło to oczekiwany skutek w postaci poprawy wyników na ostatnich dwóch próbach. Dzięki wspólnej pracy wszystkich członków zespołu znaleźliśmy się ostatecznie na 4. miejscu. Chociaż niewiele brakło do podium, jesteśmy zadowoleni z wyniku – dodają młodzi inżynierowie z Politechniki Śląskiej.
Shell Eco-marathon to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów dla studentów uczelni technicznych na całym świecie, organizowane co roku w Ameryce, Europie i Azji. Do tegorocznej edycji zgłosiły się 175 zespoły z 24 krajów. Do rywalizacji przystąpiło również siedem drużyn z Polski, w tym zespół z Politechniki Śląskiej, który ponownie okazał się spośród nich najlepszy.
Politechniczny bolid czwarty w Londynie!
Zaprojektowany i zbudowany przez studencki zespół SmartPower bolid wywalczył 4. miejsce w kategorii pojazdów Urban Concept Hydrogen podczas zawodów Shell Eco-marathon. 34. edycja międzynarodowych wyścigów pojazdów ekologicznych odbywała się w Londynie od 5 do 8 lipca. Reprezentacja naszej uczelni po raz kolejny okazała się najlepsza spośród wszystkich polskich drużyn biorących udział w rywalizacji. Gratulujemy!
Podobnie jak w latach ubiegłych zadaniem ekip biorących udział w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie maksymalnie efektywnych pod względem oszczędzania energii bolidów, a następnie przejechanie nimi możliwie największej odległości na jednostce paliwa. Skonstruowany przez zespół SmartPower pojazd o nazwie HydroGENIUS wystartował w kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem. Kierowany przez studentów Mateusza Smarducha oraz Jakuba Paszka bolid uzyskał wynik 117 km/m3 wodoru i w rezultacie zajął 4. miejsce w kategorii pojazdów Urban Concept Hydrogen. Tym samym studenci Politechniki Śląskiej osiągnęli jeszcze lepszy wynik niż w poprzedniej edycji. W ubiegłym roku SmartPower uplasował się na 5. miejscu w tej samej kategorii.
– Podczas Shell Eco-marathon Europe 2018 zmagaliśmy się z własnymi słabościami, z innymi zespołami oraz z niemożliwymi upałami, które były wymagające zarówno dla członków zespołu, jak i ogniwa wodorowego – źródła zasilania HydroGENIUSA. Pierwsze przejazdy testowe pozwoliły nam poznać specyfikę bolidu po tegorocznych usprawnieniach oraz uwidoczniły nam jego mocne i słabe strony. Doświadczyliśmy awarii w kilku podukładach i nawet zobaczyliśmy raz tor z perspektywy lawety – relacjonuje Andrzej Jałowiecki, opiekun zespołu. – Największą trudnością okazało się dla nas uzyskanie wyniku w wymaganym limicie czasu, z czym zmagała się również większość pozostałych zespołów. Na podstawie zebranych doświadczeń kierowców oraz analizy danych telemetrycznych wprowadziliśmy zmiany w sposobie sterowania ogniwem i ustaliliśmy strategię na kolejne przejazdy. Przyniosło to oczekiwany skutek w postaci poprawy wyników na ostatnich dwóch próbach. Dzięki wspólnej pracy wszystkich członków zespołu znaleźliśmy się ostatecznie na 4. miejscu. Chociaż niewiele brakło do podium, jesteśmy zadowoleni z wyniku – dodają młodzi inżynierowie z Politechniki Śląskiej.
Shell Eco-marathon to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów dla studentów uczelni technicznych na całym świecie, organizowane co roku w Ameryce, Europie i Azji. Do tegorocznej edycji zgłosiły się 175 zespoły z 24 krajów. Do rywalizacji przystąpiło również siedem drużyn z Polski, w tym zespół z Politechniki Śląskiej, który ponownie okazał się spośród nich najlepszy.
Zespół Smart Power bierze udział w zawodach od 2012 roku. Początkowo startował w kategorii prototypów, w 2015 roku po raz pierwszy spróbował sił w kategorii pojazdów miejskich początkowo napędzanych bateriami, a następnie wodorem.
Data aktualności
Tytuł
09.06.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/ps_aktualnosci/przewodniczaca-joanna-lisok-powolana-na-czlonka-rady-ds-dialogu-ze-zwiazkami-zawodowymi/
05.06.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/ps_aktualnosci/rozstrzygniecie-konkursu-moja-politechnika-80-lat-tradycji/
29.05.2025
https://www.solidarnosc.org.pl/ksn/wp-content/uploads/2025/05/Wiadomosci-KSN-2025-3-4.pdf
28.05.2025
https://www.solidarnosc.org.pl/ksn/wp-content/uploads/2025/02/Wiadomosci_KSN_2025_1_2.pdf
19.05.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/konkurs-plastyczny-moja-politechnika/
07.05.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/ps_aktualnosci/wybory-spolecznych-inspektorow-pracy-w-politechnice-slaskiej-07-05-2025/
29.04.2025
16.04.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/wp-content/uploads/sites/40003/2025/04/Konkurs-Chemiczny-2025.pdf
25.03.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/wp-content/uploads/sites/40003/2025/03/Newsletter_KK_NSZZ_Solidarnosc_11-2025.pdf
24.03.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/wp-content/uploads/sites/40003/2025/03/Uzgodnienia-podwyzszki-z-dn.-10.03.2025.pdf
19.03.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/ps_aktualnosci/zdalne-szkolenie-uklady-zbiorowe-pracy-w-dniu-7-04-2025/
15.03.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/konkurs-plastyczny-moja-politechnika/
20.01.2025
https://portal.polsl.pl/nszz-solidarnosc/ps_aktualnosci/wigilijno-noworoczne-spotkanie-czlonkow-solidarnosci/
11.11.2024