Start - Aktualności

Autor: System Publikacja: 12.05.2014
Seminarium otwarte: Stabilne izotopy tlenu w badaniach antropologicznych
Otwarte seminarium naukowe Instytutu Fizyki Centrum Naukowo-Dydaktycznego Politechniki Śląskiej pt. „Stabilne izotopy tlenu w badaniach antropologicznych – założenia, problemy i perspektywy” odbędzie się w auli 300 Wydziału Górnictwa i Geologii przy ul. Akademickiej 2 w Gliwicach 14 maja o godz. 14:00. Wykład poprowadzi dr Beata Cienkosz-Stepańczak z Zakładu Antropologii Instytutu Zoologii Wydziału Biologii i Nauki o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wstęp wolny.
Przeprowadzana w kontekście badania pochodzenia oraz migracji osobników, a także rekonstrukcji procesu odstawiania dziecka od piersi, analiza izotopowa tlenu w ludzkim materiale szkieletowym opiera się na założeniu, że istnieje zależność między składem izotopowym tlenu w wodzie środowiskowej a poziomem izotopów tego pierwiastka w części mineralnej kości i zębów osobników. Dzięki temu antropolodzy badają pochodzenie i zmianę miejsca bytności osobników żyjących w przeszłości. Badania pokazują, że na proporcje izotopowe tlenu w organizmie mogą wpływać również czynniki związane z fizjologią ustroju, m.in. z aktywnością fizyczną oraz procesami wzrastania i starzenie się, a także przygotowywaniem pożywienia, m.in. gotowanie wody oraz rodzaj diety. Jak dotąd istotność wpływu powyższych zjawisk nie została jednak w pełni wyjaśniona.
Prezentacja dr Beata Cienkosz-Stepańczak z Zakładu Antropologii Instytutu Zoologii Wydziału Biologii i Nauki o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego ma na celu wskazanie czynników, które mogą potencjalnie wpływać na proporcje izotopów tlenu w tkankach ludzkich i zaburzać interpretację wyników w kontekście określania pochodzenia osobników. Podczas wykładu omówione zostaną również wyniki badań oraz projekty planowanych doświadczeń, które mają przyczynić się do pełniejszego poznania mechanizmów wbudowywania się izotopów tlenu w tkanki ludzkie. Zachęcamy do udziału w seminarium.
Aktualności
Pokaż wszystkie



Otwarte zasoby edukacyjne
Nie byłoby otwartej edukacji, gdyby nie rozwijająca się technologia. Warto więc zastanowić się, jak wykorzystać nowe narzędzia do usprawniania systemu edukacyjnego, co pośrednio może mieć wpływ na zbliżenia szkoły do rzeczywistości spoza szkolnych murów.

IBUK Libra 2024/2025
Zapraszamy do korzystania z platformy książek elektronicznych IBUK Libra.
Więcej aktualności Mniej aktualności