A A+ A++
photo
Author: System Published at: 04.02.2020

Kolejny etap współpracy z Miastem Katowice

Dzięki wsparciu Miasta Katowice Politechnika Śląska mogła w ostatnim czasie oddać do użytku kilka nowych pracowni, np. budowy i eksploatacji pojazdów samochodowych, pracowni nowoczesnych systemów prowadzenia ruchu kolejowego oraz salę seminaryjno-reprezentacyjną Wydziału. W planach jest dalsza kooperacja, m.in. przy przebudowie przestrzeni katowickiego kampusu Uczelni, mieszczącego Wydziały Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Inżynierii Materiałowej. 31 stycznia 2020 r. odbyło się spotkanie Władz Uczelni i Miasta Katowice w tej sprawie.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, prof. Bogusław Łazarz – Prorektor ds. Ogólnych, prof. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, prof. Klaudiusz Fross – Dziekan Wydziału Architektury, dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński, prof. PŚ – Kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu, dr inż. Marcin Krupa – Prezydent Miasta Katowice oraz Bogumił Sobula – pierwszy Wiceprezydent.

Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane wstępne projekty reorganizacji ruchu w obrębie ul. Krasińskiego w Katowicach oraz wizualizacje dotyczące zagospodarowania powstałego w ten sposób deptaka. Koncepcje – Nowa Rawa, Zielona Arteria, Polilinia – zostały opracowane w ramach zamkniętego konkursu przez trzy zespoły studenckie pod opieką dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej. Jednym z największych wyzwań, które pociągnie za sobą planowana inwestycja, jest konieczność zmiany ruchu pojazdów w taki sposób, by zapewnić płynność przemieszczania się w tym rejonie. Przedsięwzięcie to jest jednak planowane z myślą o komforcie wszystkich użytkowników, a nadchodząca zmiana będzie stanowić istotną wartość  dodaną nie tylko dla Wydziałów Politechniki Śląskiej, ale również dla samego miasta.

– Rozpoczęta dzisiaj dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziału Inżynierii Materiałowej – wyjaśnił JM Rektor prof. A. Mężyk. – Cieszę się, że we władzach Miasta Katowice i osobie Pana Prezydenta Marcina Krupy możemy mieć tak otwartych na współpracę partnerów, dostrzegających obopólne korzyści z podejmowanych wysiłków – dodał.

Prezydent Katowic dr inż. Marcin Krupa zwrócił uwagę, że tego typu działania są istotne z wizerunkowego punktu widzenia. – Jako włodarze miasta dostrzegamy potencjał uczelni wyższych, nie tylko w znaczeniu kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego – podkreślił. W planowanej inwestycji dostrzegł szansę na poprawę sytuacji komunikacyjnej w śródmieściu. Planowana przebudowa mogłaby stać się kolejną odsłoną działań zmierzających do zmiany nawyków transportowych, realizowanych dotychczas poprzez wprowadzenie strefy Tempo 30 czy budowę centrów przesiadkowych. – Duże znaczenie ma przyzwyczajenie. Powinniśmy odchodzić jednak od indywidualnego transportu i każdy element, który się do tego przyczynia, jest elementem tworzącym politykę zrównoważonego transportu – zaznaczył.

Wyodrębniona z ul. Krasińskiego przestrzeń może także stać się atrakcyjną płaszczyzną ułatwiającą współdziałanie z innymi jednostkami uczelnianymi. – Kampus, który tutaj powstanie, nie będzie stanowić konkurencji wobec innych ośrodków, ale będzie raczej miejscem, gdzie będziemy mogli sieciować naszą współpracę z Uniwersytetem Śląskim, Uniwersytetem Ekonomicznym i innymi śląskimi uczelniami – powiedział JM Rektor. – Jako uczelnia badawcza uzyskaliśmy środki potrzebne do rozwijania współpracy regionalnej, ponadregionalnej i międzynarodowej i przewidzieliśmy specjalne zadanie, przeznaczone na budowanie wspólnych sieci.

Owocem współpracy na linii Politechnika – Katowice oraz uzyskanego w latach 2018-2019 wsparcia finansowego są również nowo powstałe pracownie. Dzięki specjalnie opracowanym stanowiskom przygotowanym w ich ramach studenci uzyskają unikalną możliwość kształcenia kompetencji w warunkach maksymalnie przybliżonych do rzeczywistych. Ceremonia inauguracji działalności jednego z pomieszczeń – pracowni nowoczesnych systemów prowadzenia ruchu kolejowego – odbyła się w poniedziałek 27 stycznia. Jej nowoczesne wyposażenie będzie służyć nie tylko studentom Uczelni, ale także pracownikom branży kolejowej w zakresie dodatkowych szkoleń. Również pracownia przygotowana z myślą o kształceniu w zakresie mechaniki samochodowej umożliwi wszechstronne nabycie kompetencji – zarówno w znaczeniu fizycznym (kontaktu ze specjalistycznym sprzętem), jak i teoretycznym (dedykowane programy i komputery).
 
 
Share:fbtwitter
photo

Seminarium naukowe POB6

System
2021-02-02 08:40:07
02.02.2021
photo

Cykl spotkań w ramach POB5

System
2021-02-01 13:35:59
01.02.2021
photo

Kampania #SzczepimySię

System
2021-02-01 13:35:14
01.02.2021
photo

Cykl spotkań w ramach POB5

System
2021-02-01 12:19:37
01.02.2021
3 from 911

Show more

Events

Show all

© Silesian University of Technology

General information clause on the processing of personal data by the Silesian University of Technology

The authors - the organizational units in which the information materials were produced, are fully responsible for the correctness, up-to-date and legal compliance with the provisions of the law. Hosted by: IT Center of the Silesian University of Technology ()

Rules for the use of "cookies" on the websites of the Silesian University of Technology

Data availability statement

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie