Start - News
News

Author: System Published at: 09.07.2018
– Podczas Shell Eco-marathon Europe 2018 zmagaliśmy się z własnymi słabościami, z innymi zespołami oraz z niemożliwymi upałami, które były wymagające zarówno dla członków zespołu, jak i ogniwa wodorowego – źródła zasilania HydroGENIUSA. Pierwsze przejazdy testowe pozwoliły nam poznać specyfikę bolidu po tegorocznych usprawnieniach oraz uwidoczniły nam jego mocne i słabe strony. Doświadczyliśmy awarii w kilku podukładach i nawet zobaczyliśmy raz tor z perspektywy lawety – relacjonuje Andrzej Jałowiecki, opiekun zespołu. – Największą trudnością okazało się dla nas uzyskanie wyniku w wymaganym limicie czasu, z czym zmagała się również większość pozostałych zespołów. Na podstawie zebranych doświadczeń kierowców oraz analizy danych telemetrycznych wprowadziliśmy zmiany w sposobie sterowania ogniwem i ustaliliśmy strategię na kolejne przejazdy. Przyniosło to oczekiwany skutek w postaci poprawy wyników na ostatnich dwóch próbach. Dzięki wspólnej pracy wszystkich członków zespołu znaleźliśmy się ostatecznie na 4. miejscu. Chociaż niewiele brakło do podium, jesteśmy zadowoleni z wyniku – dodają młodzi inżynierowie z Politechniki Śląskiej.
Shell Eco-marathon to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów dla studentów uczelni technicznych na całym świecie, organizowane co roku w Ameryce, Europie i Azji. Do tegorocznej edycji zgłosiły się 175 zespoły z 24 krajów. Do rywalizacji przystąpiło również siedem drużyn z Polski, w tym zespół z Politechniki Śląskiej, który ponownie okazał się spośród nich najlepszy.
Politechniczny bolid czwarty w Londynie!
Zaprojektowany i zbudowany przez studencki zespół SmartPower bolid wywalczył 4. miejsce w kategorii pojazdów Urban Concept Hydrogen podczas zawodów Shell Eco-marathon. 34. edycja międzynarodowych wyścigów pojazdów ekologicznych odbywała się w Londynie od 5 do 8 lipca. Reprezentacja naszej uczelni po raz kolejny okazała się najlepsza spośród wszystkich polskich drużyn biorących udział w rywalizacji. Gratulujemy!
Podobnie jak w latach ubiegłych zadaniem ekip biorących udział w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie maksymalnie efektywnych pod względem oszczędzania energii bolidów, a następnie przejechanie nimi możliwie największej odległości na jednostce paliwa. Skonstruowany przez zespół SmartPower pojazd o nazwie HydroGENIUS wystartował w kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem. Kierowany przez studentów Mateusza Smarducha oraz Jakuba Paszka bolid uzyskał wynik 117 km/m3 wodoru i w rezultacie zajął 4. miejsce w kategorii pojazdów Urban Concept Hydrogen. Tym samym studenci Politechniki Śląskiej osiągnęli jeszcze lepszy wynik niż w poprzedniej edycji. W ubiegłym roku SmartPower uplasował się na 5. miejscu w tej samej kategorii.
– Podczas Shell Eco-marathon Europe 2018 zmagaliśmy się z własnymi słabościami, z innymi zespołami oraz z niemożliwymi upałami, które były wymagające zarówno dla członków zespołu, jak i ogniwa wodorowego – źródła zasilania HydroGENIUSA. Pierwsze przejazdy testowe pozwoliły nam poznać specyfikę bolidu po tegorocznych usprawnieniach oraz uwidoczniły nam jego mocne i słabe strony. Doświadczyliśmy awarii w kilku podukładach i nawet zobaczyliśmy raz tor z perspektywy lawety – relacjonuje Andrzej Jałowiecki, opiekun zespołu. – Największą trudnością okazało się dla nas uzyskanie wyniku w wymaganym limicie czasu, z czym zmagała się również większość pozostałych zespołów. Na podstawie zebranych doświadczeń kierowców oraz analizy danych telemetrycznych wprowadziliśmy zmiany w sposobie sterowania ogniwem i ustaliliśmy strategię na kolejne przejazdy. Przyniosło to oczekiwany skutek w postaci poprawy wyników na ostatnich dwóch próbach. Dzięki wspólnej pracy wszystkich członków zespołu znaleźliśmy się ostatecznie na 4. miejscu. Chociaż niewiele brakło do podium, jesteśmy zadowoleni z wyniku – dodają młodzi inżynierowie z Politechniki Śląskiej.
Shell Eco-marathon to jedne z najbardziej prestiżowych zawodów dla studentów uczelni technicznych na całym świecie, organizowane co roku w Ameryce, Europie i Azji. Do tegorocznej edycji zgłosiły się 175 zespoły z 24 krajów. Do rywalizacji przystąpiło również siedem drużyn z Polski, w tym zespół z Politechniki Śląskiej, który ponownie okazał się spośród nich najlepszy.
Zespół Smart Power bierze udział w zawodach od 2012 roku. Początkowo startował w kategorii prototypów, w 2015 roku po raz pierwszy spróbował sił w kategorii pojazdów miejskich początkowo napędzanych bateriami, a następnie wodorem.







Show more Less items