Start - News
News
Author: System Published at: 28.01.2020
– Kierunek transport kolejowy jest realizowany na naszym wydziale od trzech lat, więc myślę, że pracownia okaże się bardzo dużym wsparciem dla ćwiczenia umiejętności praktycznych i późniejszego odnalezienia się na rynku pracy – tłumaczy prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej. W pracowni będą szkolić się także studenci studiów podyplomowych, w szczególności osoby pracujące w firmach związanych z transportem kolejowym. – W wielu przypadkach pracujący dla branży kolejowej specjaliści, czyli informatycy lub automatycy, są doszkalani, by robiąc swoją część dobrze rozumieli, jaka jest specyfika prowadzenia ruchu kolejowego – dodaje Prorektor prof. Bogusław Łazarz.
Otwarcie Pracowni Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego
Na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej 27 stycznia o godz. 14:00 odbyło się uroczyste otwarcie Pracowni Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego.
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz Politechniki Śląskiej oraz Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, a także Kolei Śląskich Sp. z o.o. i firmy Rail Mail Computers. Uroczystego przecięcia wstęgi dokonali prof. Bogusław Łazarz – Prorektor ds. Ogólnych, prof. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, prof. Janusz Ćwiek – Kierownik Katedry Transportu Kolejowego oraz Wawrzyniec Wychowański reprezentujący firmę Rail Mil Computers. Wydarzenie poprzedził briefing prasowy.
Pracownia Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego jest najnowocześniejszą tego typu pracownią w Polsce. Będzie służyła kształceniu studentów, prowadzeniu studiów podyplomowych i kursów oraz szkoleniu i sprawdzaniu zawodowych umiejętności pracowników branży kolejowej. – Wyjątkowość tej pracowni polega na precyzyjnie zwizualizowanych efektach sterowania ruchem kolejowym. Znajdujące się w niej stanowiska są takie same, jak stanowiska pracowników prowadzących ruch kolejowy na szlaku wyposażonym w najnowszą aparaturę, obecnie produkowaną na poziomie najwyższych światowych standardów – wyjaśnia Prorektor ds. Ogólnych prof. Bogusław Łazarz. – W ten sposób będziemy mogli kształcić najnowocześniej w kraju, realizując swoją misję uczelni badawczej – dodaje Prorektor.
Pracownia została wyposażona przez firmę Rail-Mil Computers i zawiera m.in. 6 komputerowych stanowisk sterowania ruchem kolejowym oraz jedno komputerowe stanowisko nadzoru. Studenci podczas zajęć będą mogli korzystać z makiety w skali H0 (czyli 1:87), na której znajdują się 4 przejazdy kolejowe, 255 semaforów, 115 zwrotnic, 12 posterunków ruchu, 3 posterunki odgałęźne, 1 mijanka, a także 2 wiadukty i 8 stacji Długości torów i składów na makiecie zostały przygotowane tak, aby symulować rzeczywiste warunki. Jest też możliwe jednoczesne prowadzenie ruchu dwunastu pojazdów szynowych.
– Urządzenia sterowania ruchem mogą być wykorzystane do prowadzenia różnego rodzaju prac badawczych po to, by podnieść bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego i uniknąć incydentów i katastrof – mówi prof. Bogusław Łazarz. Na aspekt bezpieczeństwa zwraca również uwagę Prezes Aleksander Drzewiecki: – W branży kolejowej mamy lukę pokoleniową, więc musimy dobrze wyszkolić studentów, żeby od razu po studiach mogli zajmować odpowiednie miejsca pracy, szczególnie te związane z bezpieczeństwem. To jest priorytet dla Kolei Śląskich, a pracownia to dobry wyznacznik ciągłego doskonalenia.
Studenci Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej dzięki specjalistycznemu wyposażeniu będą nabywali umiejętności praktyczne w zakresie prowadzenia ruchu pociągów, obsługi systemów sterowania ruchem i sygnalizacji kolejowej. Korzystający z makiety poznają więc zasady wyprawiania i przyjmowania pociągów, a także będą mieli możliwość prowadzenia manewrów, które są jedną z form prowadzenia ruchu. Sterowanie pojazdami będzie odbywało się za pomocą tabletów.
– Kierunek transport kolejowy jest realizowany na naszym wydziale od trzech lat, więc myślę, że pracownia okaże się bardzo dużym wsparciem dla ćwiczenia umiejętności praktycznych i późniejszego odnalezienia się na rynku pracy – tłumaczy prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej. W pracowni będą szkolić się także studenci studiów podyplomowych, w szczególności osoby pracujące w firmach związanych z transportem kolejowym. – W wielu przypadkach pracujący dla branży kolejowej specjaliści, czyli informatycy lub automatycy, są doszkalani, by robiąc swoją część dobrze rozumieli, jaka jest specyfika prowadzenia ruchu kolejowego – dodaje Prorektor prof. Bogusław Łazarz.
Pracownia Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego powstała przy współudziale Miasta Katowice. – Dla Politechniki Śląskiej tego typu inicjatywy oraz wsparcie władz lokalnych są bardzo cenne. Także pomoc polskiej firmy przy tworzeniu tego typu sterowania i pracowni to dobry sposób realizacji zadań Uczelni, związanych ze współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym – podsumowuje Prorektor.
Fotorelacja z wydarzenia znajduje się w galerii zdjęć.
Show more Less items